مجلة الحكمة للدراسات الأدبية واللغوية
Volume 12, Numéro 1, Pages 08-38
2024-03-31

الوساطة المدرسية بين المقاربة الوقائية والنّزعة العِلاجية School Mediation Between The Preventive Approach And The Therapeutic Tendency

الكاتب : مقران يوسف .

الملخص

ملخص: يتمحور هذا المقال حول موضوع الوساطة المدرسية، ويناقش أطروحة مفادها أنّ هذه الوساطة حينما تتم بشكل جيد، يمكن أن يكون لها تأثير كبير على المنظومات التربوية المعتادة، والأنظمة البيداغوجية والآليات التعليمية ـ على وجه الخصوص، ذلك أنها عملية تطوُّعية تُسهِّل التواصل بين الأشخاص المتضررين من النزاع أو الخلاف. وبدعم من وسيط متطوع، يمكن للأطراف المعنية مناقشة الحقائق والحالات النفسية التي عاشتها والتأثيرات على حياتهم وإيجاد الحلول التي تناسب كل فردٍ تورط في لعبة الوساطة كطرف نواع. وبالنظر إلى هذه السيرورة التراتبية والتدريجية نرى في هاذ المقال أن الوساطة مزدوجة المهام، فيها ما هو ووقائي وفيها ما هو علاجي. Abstract: This article focuses on the topic of school mediation, and discusses the thesis that this mediation, when done well, can have a significant impact on the usual educational systems, pedagogical systems and educational mechanisms - in particular, because it is a voluntary process that facilitates communication between people affected by the conflict or the disagreement. With the support of a volunteer mediator, the parties involved can discuss the facts and psychological conditions they experienced and the impacts on their lives and find solutions that suit each individual involved in the mediation game as a gender. In view of this hierarchical and gradual process, we see in this article that mediation has dual functions, including what is preventive and what is curative.

الكلمات المفتاحية

الوساطة المدرسية ; المقاربة الوقائية ; النزعة العلاجية ; التواصل ; التفاوض ; School mediation ; Preventive approach ; Therapeutic tendency ; Communication ; Negotiation