رفوف
Volume 9, Numéro 1, Pages 266-292
2021-01-28

دور المؤسسات التربوية في تفعيل التربية الوقائية لحماية التلاميذ من المخدرات -متوسطة فرج الله محمد بن الدين بأدرار أنموذجا- The Role Of Schools In Activating Preventive Education To Protect Pupils From Drugs - Case Study: Fardjallah Mohamed Ben Eddine Middle School In Adrar

الكاتب : بن سالم خديجة .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على دور المدرسة في تفعيل التربية الوقائية لحماية التلاميذ من المخدرات، وتكونت عينة الدراسة من (43) من أساتذة وإداريين ومستشار التوجيه والإرشاد والمدير بمتوسطة فرج الله محمد بن الدين بأدرار، وتم استخدام المنهج الوصفي، الذي يتناسب والغرض من الدراسة. وتم تصميم استمارة استبيان بعد مراجعة الدراسات السابقة والأدب النظري. وانتهت النتائج إلى أن أفراد العينة أقروا أن المدرسة تصبح قادرة على القيام بأدوار فاعلة في تحقيق الوقائية لتلاميذها ،من خلال العناصر المدرسية المتمثلة في المعلم، والمناهج الدراسية، والأنشطة المدرسية، والإدارة المدرسية، والمرشد المدرسي أيضا. This study aims at identifying the role of school in activating‏‎the preventive education to protect pupils from drugs. The research‏‎was carried out on a varied sample of 43 participants (teachers ,‏‎administrators, the headmaster, and the education counselor) in the‏‎aforementioned school. We conducted a descriptive approach which‏‎fits the purpose of our study. As a tool of investigation, the‏‎questionnaire was elaborated on the basis of an adequate literature and‏‎supportive previous studies. The results showed that most participants‏‎admitted the effective role which schools play to attain a‏‎considerable preventive education. To make it clear, the teacher, school‏‎syllabi, school activities school administration, and the school‏‎counselor are all involved factors that protect pupils from drugs.‏

الكلمات المفتاحية

المؤسسات التربوية، التربية الوقائية، المخدرات، متوسطة فرج الله محمد بن الدين بأدرار. educational institutions (schools), preventive education,‏‎drugs . Fardjallah Mohamed ben Eddine Middle School in Adrar .