الإحياء
Volume 24, Numéro 1, Pages 257-274
2024-01-31

دور الاختبار اللغوي في تقويم كفايات المتعلّم اللغويةthe Role Of Language Test In Evaluating Learner's Linguistic Competence

الكاتب : فيران نجوى .

الملخص

يستخدم التقويم التعليمي للحكم على مدى نجاح الفعل التربوي بمختلف عناصره المكوّنة له، و قد تعدّدت آلياته و اختلفت أشكاله ، سيركّز البحث على نوع خاص يطلق عليه اسم الاختبارات اللغوية ،و التي تهدف إلى قياس أداء المتعلّم اللغوي في مهارات لغة محدّدة والحكم على مدى تحكّمه في نظام هذه اللغة ، من خلال تقويم معرفته بقواعد هذه اللغة وضوابط استخدامها، وذلك بالتركيز على سلوكه اللغوي الذي يعكس ما يملكه من كفايات لغوية. كما يهدف البحث أيضا إلى إبراز خصائص الاختبارات اللغوية المختلفة من اختبارات تحديد المستوى والاختبارات التحصيلية ، و بيان أهميتها و أهداف كلّ من اختبارات اللغة التي تمسّ عناصرها المختلفة، واختبارات مهارات اللغة، مع محاولة الوقوف على أهمّ الوسائل الممارسة لهذه الأنواع وتحديد أشكالها التعليمية. ووصل البحث في نهايته إلى تكامل الاختبارات اللغوية بأنواعها المختلفة لمساعدة المعلّم في تقويم مدى امتلاك المتعلم للكفاية اللغوية الضرورية للفعل التعلّمي. Abstract: The educational assessment used to judge the success of the educational act in its various components. The research will focus on a special type called language tests. which aims at measuring a language learner's performance in specific language skills and judging his control of the language system, By evaluating his knowledge of the rules of this language and the controls of its use, by focusing on his linguistic behaviour that reflects his language skills. It also aims to highlight the characteristics of different linguistic tests from the quantification tests. And attainment tests, demonstrating their relevance and the objectives of each of the language tests that affect their different elements,. and language skills tests, while trying to identify and determine the most important means of practice of these types. The research concluded that linguistic tests of different types are complementary to the single goal of a learner's achievement of a perceived linguistic outcome, and also helps the teacher to assess the learner's possession of the linguistic competence necessary for the learning act.

الكلمات المفتاحية

المهارات اللغوية ; اختبار تحديد المستوى ; الاختبار التحصيلي ; الاختبار اللغوي ; الكفاية اللغوية