مجلة الإستراتيجية والتنمية
Volume 14, Numéro 1, Pages 160-179
2024-01-21

Commercialisation Of Algerian Natural Gas In The European Market: Reality And Prospects

Authors : Beyat Ramdane . Siagh Ahmed Ramzi .

Abstract

This study aims to analyse the development of Algerian gas exports and the effect they will have on the European gas market from 2000 to 2020, as well as to highlight the evolution of European demand forecasts for 2040. After discovering its largest gas field in 'Hassi R'Mel' in 1964, Algeria became the first to export liquefied natural gas (LNG). Since the establishment of the national company Sonatrach' in 1963, Algeria has been working to strengthen the position of its gas industry in the gas market nationally and internationally, with a particular focus on the European market. Therefore, given Algeria's energy potential, we need to examine the country's strategy to ensure its continued strategic importance in the Mediterranean region. تهدف الدراسة إلى تحليل تطور صادرات الغاز الطبيعي الجزائري وتأثيره على سوق الغاز الطبيعي في أوروبا من عام 2000 إلى 2020، بالإضافة إلى تسليط الضوء على تطور توقعات الطلب الأوروبية لعام 2040. فبعد اكتشاف أكبر حقل للغاز الطبيعي في حاسي الرمل في عام 1964 أصبحت الجزائر أول من قام بتصدير الغاز الطبيعي المسال (LNG). فمنذ تأسيس الشركة الوطنية سوناطراك في عام 1963، تعمل الجزائر على تعزيز مكانة صناعة الغاز الطبيعي في سوق الغاز على الصعيدين الوطني والدولي، مع التركيز بشكل خاص على السوق الأوروبية. لذلك، نظرًا لإمكانيات الجزائر في مجال الطاقة، نحتاج إلى دراسة استراتيجية البلاد لضمان استمرار أهميتها الإستراتيجية في منطقة البحر الأبيض المتوسط.

Keywords

Liquefied Natural Gas (LNG) ; European gas market ; Sonatrach ; Algeria gas exports