مجلة الحكمة للدراسات الفلسفية
Volume 11, Numéro 2, Pages 1104-1129
2023-10-06

تصنيف وقياس مهارات التفكير الناقد

الكاتب : حيرش رضا .

الملخص

يتناول البحث وصف وتحديد مختلف تصنيفات التفكير الناقد باعتبارها إحدى المهارات الضرورية في مختلف مجالات التربية والتكوين والتمييز بين طرق وأساليب قياس تلك المهارات بهدف مساعدة المربين والمكونين على توظيفها واستغلالها في مختلف مراحل العملية التعليمة. ويحدد البحث أنواع وطرق قياس مهارات التفكير الناقد، التي تساهم في الكشف عن استعدادات المتعلمين لتنمية مختلف قدراتهم المعرفية والعقلية من جهة ومن جهة أخرى تساعد على بناء مشاريعهم المدرسية والمهنية في المستقبل. الكلمات المفتاحية بالعربية: تصنيفات مهارات التفكير الناقد؛ قياس مهارات التفكير الناقد Abstract: The research describes and defines the various classifications of critical thinking as one of the necessary skills in the various fields of education and training, and distinguishes between the methods and methods of measuring these skills in order to help educators and trainers to employ and exploit them in the various stages of the educational process. The research identifies the types and methods of measuring critical thinking skills, which contribute to revealing learners' readiness to develop their various cognitive and mental abilities on the one hand, and on the other hand, help build their school and professional projects in the future Keywords: Classifications; measuring; critical thinking; skills

الكلمات المفتاحية

تصنيف ; قياس ; التفكير الناقد