مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية
Volume 8, Numéro 1, Pages 595-615
2023-04-16

بيداغوجيا المشروع أساس التعلم التجريبي(دراسة نظرية)

الكاتب : جقريف فوزي . خلايفية نصيرة .

الملخص

هدفت هذه الدراسة النظرية الى ابراز دور بيداغوجيا المشروع في تفعيل التعلم التجريبي لدى المتعلم، وذلك من خلال عرض مفاهيم كلا الاستراتيجيتين وأهم النظريات التي قامت عليها، وتحديد أوجه التشابه والاختلاف بينهما، وكذا أهم الخطوات التي تقوم عليها، وصولا الى تحديد التقنيات الأساسية في تفعيل التعلم التجريبي لدى التلاميذ، حيث توصي الدراسة من خلال نتائجها بربط المشاريع والخبرات بأهداف التعلم، ودمج التفكير والتقييم الذاتي، وتوفير الفرص للمتعلمين لمشاركة عملهم وتعلماتهم. This theoretical study aimed to highlight the role of the project's pedagogy in activating the student's experimental learning, by reviewing the concepts of both strategies and the most important theories on which they are based, identifying the similarities and differences between the two strategies, as well as the most important steps on which they are based, leading to identifying the basic techniques in activating Students' experiential learning. Through its findings, the study recommends linking projects and experiences with learning objectives, integrating reflection and self-evaluation, and providing learners with opportunities to share their work and learning.

الكلمات المفتاحية

التعلم ; التعليم ; التجريب ; المتعلم ; النشط ; المعلم ; المشاريع