مجلة الرسالة للدراسات الإعلامية
Volume 7, Numéro 1, Pages 212-224
2023-03-31

الاشهار الالكتروني واشهار الصفحات للمواقع الالكترونية في الجزائر

الكاتب : جربوعة عادل .

الملخص

الاشهار الالكتروني موضوع مهم وملزم بحثيا للدارسين في مجال الإعلام والاتصال، ومنه برز مفهوم اشهار الصفحات بتطور تكنولوجيا الاتصال ونسخ الانترنت ضمت مواقع الكترونية، والهدف منها ترويج المنتوجات والخدمات للمستخدمين، وتقديم خدمات خاصة وعامة ترتبط بحاجات مدروسة للجمهور. وعليه جاءت هاته الدراسة لتحديد المفاهيم واسقاطها على الواقع الجزائري، وإبراز المواصفات المحلية لجمهور المتابعين لصفحات اشهارية لمواقع النت لشركات تنشط في المجال التسويق الاشهاري (ouedknis وJumia)، حيث توصل البحث إلى ان الاشهار الالكتروني حقق ربح مالي وتنشيط التجارة الالكترونية المحلية وتحسين صورة الجزائر. Electronic advertising is an important and research-binding topic for students in the field of media and communication, and from it emerged the concept of publishing pages with the development of communication technology and copies of the Internet that included websites, and the aim of which is to promote products and services to users, and to provide private and public services related to the studied needs of the public. Accordingly, this study came to identify concepts and project them on the Algerian reality, and to highlight the local specifications of the audience of followers of advertising pages for websites for companies active in the field of advertising marketing (ouedknis and Jumia), where the research found that electronic advertising achieved financial profit and activate local e-commerce and improve the image of Algeria.

الكلمات المفتاحية

الاشهار الالكتروني؛ اشهار الصفحات؛ المواقع الالكترونية