مجلة الرسالة للدراسات والبحوث الإنسانية
Volume 8, Numéro 1, Pages 343-357
2023-04-30

الذكاء الاصطناعي التعليمي في المؤسسات الجامعية أثناء الأزمات

الكاتب : جربوعة عادل .

الملخص

أضحى مفهوم الذكاء الاصطناعي حاضرا بقوة، في التعليم بأنواعه الحضوري وعن بعد خاصة في المؤسسات الجامعية، ليصبح لزاما عليها مواكبة التطور والتكيف مع الواقع الجديد بتوفير كل الإمكانيات منها الأساتذة والطلبة والأدوات اللوجستية والتقنية، والاستثمار فيه عاد بالفائدة المادية والمعنوية على الجامعات. The concept of artificial intelligence has become strongly present in in-person and distance education, especially in university institutions, so that it becomes necessary for them to keep pace with development and adapt to the new reality by providing all capabilities, including professors, students, logistical and technical tools, and investing in it has returned material and moral benefit to universities. The proposal came to introduce the variable of artificial and educational intelligence, as well as educational virtual spaces, software technologies and applications based on them, and we concluded the need to provide an appropriate atmosphere to raise awareness and education of the importance of the concept and its application in universities and keep pace with scientific and practical development.

الكلمات المفتاحية

الذكاء الاصطناعي؛ الفضاء الالكتروني؛ المنصات التعليمية