مجلة الإعلام والمجتمع


Description

The Journal of Media and Society, is Bi-annual academic journal, it is Open access. The journal is publishing research concerned media and communication, Culture studies, Social sciences, Marketing, Visual arts studies, Media and Islam. It is published by Chahid Hamma Lakhdar- El-Oued Univesity(Algeria), It publishes its research papers in Arabic, English and French. The journal welcomes all contributions from professors, researchers, and doctoral students from all over the world. All the articles that published by Media and Society Journal are free. The journal aims to publish new researchers in the field of media and communication that examine media issues and its problems. It targets also to highlighting media research and studies in Algeria, and encouraging Algerian researchers to publish in the field of information and communication.


6

Volumes

12

Numéros

143

Articles


استخدام التكنولوجيا الحديثة في تطوير الحقل الإعلامي الأكاديمي و تناسق مخرجاته مع متطلبات سوق العمل دراسة ميدانية على أساتذة الإعلام والاتصال بالجزائر

بوسنان رقية, 
2022-05-31

الملخص: هدفت الورقة إلى مناقشة استخدام التكنولوجيا الحديثة في تطوير الحقل الإعلامي الأكاديمي وتناسق مخرجاته مع متطلبات سوق العمل، من وجهة نظر الأكاديميين المتخصصين في مجال علوم الإعلام والاتصال، وتوصلت الدراسة إلى نتائج هامة، ومنها أن التكنولوجيا الحديثة أساسية في تعليم الطلبة وتغيير نمط هذا التعليم للأفضل، بالرغم من النقص الفادح التي تعانيه الجامعة الجزائرية من توفير هذه التكنولوجيا. The paper aimed to discuss the use of modern technology in developing the academic media field and the consistency of outputs with the requirements of the labor market, from the viewpoint of academics specializing in the field of media and communication sciences. the study reached Important results, which include that the basic modern techniques in student education and changing the pattern of this education for the best, despite the severe shortage experienced by the Algerian University in providing these technologies.

الكلمات المفتاحية: التكنولوجيا، الحقل الإعلامي، المخرجات، سوق العمل.


التحليل السيميولوجي للإشهار التلفزيوني "المخدرات تفقدك أغلى ما تملك" في قناة العربية أنموذجا

بولمدن جميلة,  جربوعة عادل, 
2022-09-17

الملخص: يعتبر الإشهار بمثابة الفضاء الأمثل بالنسبة للمستهلك إذ يمده بمختلف المعلومات التي توفر وقته، جهده، وتفكيره في الحصول عما يريد، وقد نال الإشهار في العقود الأخيرة نصيب الأسد في التلفزيون في بثها للجمهور وذلك للخصائص الفنية المتعددة التي تميز هذا الأخير عن غيره من الوسائل الإعلامية، ولدرجة الاقتناع التي ينتظرها المنتج من خلال مخاطبته لأكبر شريحة من الجمهور لجذب انتباههم وفق أسس سيكولوجية فعالة، ففكرة الومضة ترتكز أساسا على مدى قدرتها في تمثيل الواقع وإعادة انتاجه. ويكتسح الاشهار مساحة واسعة من زمن بث المحطات التلفزيونية المتنوعة، وحتى ينال رضى الجمهور يتبع المعلن عددا من الخطوات في تصميم حملته الإشهارية، لتظهر بالصورة اللائقة التي نراها في التلفزيون، وهذا من أجل الاقناع والتأثير في الجماهير المختلفة وايصال الرسائل الاتصالية المقصودة. ومن أجل فهم واستيعاب أهداف القنوات يجب تحليل الاشهار التلفزيوني الذي يحتوي على رسائل خفية ودلالات متنوعة وذلك باستعمال التحليل السيميولوجي الذي يعد بمثابة الإجراءات الاستراتيجية التي تستهدف استكشاف الوحدات البنائية للنسق الاتصالي. Advertising is the perfect space for the consumer to provide him with various information that saves his time, his efforts, and his thinking in getting what he wants, and in recent decades the publicity has won the lion's share of television in its broadcast to the public because of the multiple artistic characteristics that distinguish the latter from other media, and the degree of conviction that the producer expects by addressing the largest segment of the public to attract their attention on an effective psychological basis, the idea of flashing is based mainly on its ability to represent reality and re-establish Produced. Publicity sweeps a wide area of the time of broadcasting of various television stations, and in order to gain the satisfaction of the audience, the advertiser follows a number of steps in the design of his advertising campaign, to appear in the proper image we see on television, in order to convince and influence the different audiences and deliver the intended communication messages. In order to understand and understand the objectives of channels, television advertising containing hidden messages and various connotations must be analysed using semiotic analysis, which is a strategic measure aimed at exploring the construction units of the communication format.

الكلمات المفتاحية: السيميولوجيا، التحليل السيميولوجي، الاشهار، الاشهار التلفزيوني.