مجلة الشامل للعلوم التربوية والاجتماعية
Volume 5, Numéro 2, Pages 191-199
2022-12-31

العنف الرمزي- دراسة نظرية في مفهومه وآلياته -

الكاتب : كينه كيلوده . غانية البشير .

الملخص

: يعد العنف الرمزي من أكثر المفاهيم حداثة وجدة، وهو من أكثر المفاهيم السوسيولوجيا التربوية غموضا وإثارة للجدل، وقد تطرقنا في هذا المقال الى مفهوم العنف ومعنى الرمز وهما الركيزتين الأساسيتين لمفهوم العنف الرمزي، ثم تناولنا تعريف العنف الرمزي لغة واصطلاحا، وكذا آلياته: من النظام التعليمي والتربية(المدرسة كألية لممارسة العنف الرمزي)، وسلطة الكلمات(اللغة كآلية للهيمنة والعنف الرمزي)، وسائل الإعلام والاتصال(التلفزيون كآلية من آليات العنف الرمزي). نستنتج من هذا المقال: أن العنف الرمزي شكل من أشكال العنف الذكي، وصيغة سوسيولوجية متقدمة من تجلياته العلمية، وهو القدرة على بناء المعطيات الفكرية بالإعلان عنها وترسيخها، كما أنه له القدرة على تغيير الأوضاع الاجتماعية والثقافية. Abstract: : Symbolic violence is one of the most modern and novel concepts, and it is one of the most mysterious and controversial educational sociology concepts. In this article, we discussed the definition of violence and symbol, which are the two main pillars of the concept of symbolic violence, then we dealt with the definition of symbolic violence as a language and term, as well as its mechanisms: from the educational system and education (School as a mechanism for symbolic violence), Word authority (language as a mechanism for domination and symbolic violence), Media and Communication (TV as a mechanism for symbolic violence). We conclude from this article: Symbolic violence is a form of smart violence, and an advanced sociological form of its scientific manifestations, which is the ability to build intellectual data by announcing and consolidating it, and it also has the ability to change social and cultural conditions

الكلمات المفتاحية

العنف؛ الرمز؛ العنف الرمزي؛ المؤسسات التربوية، المدرسة؛ اللغة. ; violence; symbol; symbolic violence; educational institutions, school, language