مجلة افاق علوم الادارة والاقتصاد
Volume 6, Numéro 2, Pages 281-300
2022-12-31

استخدام أسلوب محفظة الأنشطة في تقييم الموقف التنافسي للمؤسسة حالة مؤسسة كوندور للأجهزة الإلكترونيةl Using The Portfolio Of Activities As A Tool To Assess The Competitive Position Of Enterprise: Condor Electronics Case Study

الكاتب : بتقة هجيرة .

الملخص

The aim of the study was to determine the contribution of the method of analyzing the portfolio of activities known as the BCG matrix in the evaluation of the competitive position and how to take decisions concerning the choice of the appropriate strategy by applying it to the company of (Condor SPA).In order to answer such problematic and to reach the objectives of the following study, it had been drawn upon qualitative approach analyzing data of interviews with responsible of the company. We used further the analysis method of documents of the company. The study had led to a variety of findings concerning the company of Condor, which are linked to the testing of hypothesis. The results confirm that the aspect of experience takes part to the evaluation of the competitive position, to elucidate the stages of the life cycle of the producer and to determinate the kind of portfolios activities and benefiting company. هدفت الدراسة إلى معرفة مساهمة أسلوب تحليل محفظة الأنشطة والمعروفة باسم مصفوفة (BCG) في تقييم الموقف التنافسي وكيفية اتخاذ القرارات المتعلقة باختيار الإستراتيجية الملائمة وذلك بتطبيقه على مؤسسة كوندور للإلكترونيات(SPA)،تم الاعتماد على المقاربة الكيفية من خلال تحليل لبيانات مقابلات أُجريت مع كوادر ومسؤولين ضمن المؤسسة محل الدراسة وكذا الاعتماد على أسلوب تحليل الوثائق الخاصة بالمؤسسة.لتخلص الدراسة في الأخير الى جُملة من النتائج المرتبطة باختبار الفرضيات، مؤكدةأن لمنحنى الخبرة وكذلك لمراحل دورة حياة المنتج ولنوع محفظة الأنشطة مساهمة في تقييم الموقف التنافسي المؤسسة مما يعود على المؤسسة ككل .

الكلمات المفتاحية

التحليل الاستراتيجي، الموقف التنافسي، محفظة الأنشطة، المحيط التنافسي، مجال النشاط الاستراتيجي. ; strategic analysis, competitive position, portfolio of activities, competitive environment, strategic area of activity