تطوير
Volume 9, Numéro 1, Pages 49-64
2022-07-01

أفق التقاطع بين الجمالي والديني في تربية الإنسان ( التربية الاسلامية نموذجا)

الكاتب : تيرس حبيبة .

الملخص

ملخص: تجمع مختلف النظريات التربوية والنفسية المعاصرة على أن تطوير الطبيعة البشرية ونموها يحتاج إلى الاهتمام بتنمية جميع جوانبها دون تغليب جانب على آخر كالبعد الجمالي والديني، ولكن عادة عندما يطرح هذين الجانبين على بساط واحد للنقاش يظهر لنا للوهلة الاولى وكاننا نتحدث عن مجالين اختلافهما أكثر من تقاطعهما، وهذا وفقا لعدة أبعاد اجتماعية ودينية وثقافية أخذت مجرى الحكم التنافري بينهما. غير أن التعقل في النظر اليهما من زاوية أخرى يأخذنا نحو أفق جديدة محل إعادة النظر إلى نقاط تم تجاهلها وهي امكانية التقاطع بينهما انطلاق من اعتبار أن الفن نشاط انساني يتعلق بالذوق الجمالي للإنسان وبالحكم الاستيطيقي، وأن الدين أيضا مسألة تتعلق بتوجهات الإنسان الروحية. لذلك لا يمكن للتربية الاسلامية أن تتغافل عن اي جانب منهما باعتبارها تربية شاملة لجوانب الإنسان، وعلى هذا الأساس سوف نركز في هذا المقال على أهداف كل من التربية الدينية والجمالية في بناء الإنسان من خلال ابراز أن الاهتمام بالبعد الديني لا يلغي البعد الجمالي في التربية الاسلامية بل يتكاملان في بناء الشخصية المتوازنة للإنسان. الكلمات المفتاحية: الدين، الفن، الجمال، التربية الاسلامية. Abstract: Different contemporary educational and psychological theories unanimously agree that the development and growth of human nature needs attention to the development of all its aspects without giving priority to one aspect over another, such as the aesthetic and religious dimension, but usually when these two aspects are put on one platform for discussion, it appears to us at first glance as if we were talking about two areas that differ more than they intersect, This is according to several social, religious and cultural dimensions that took the course of the discordant ruling between them. However, prudence in looking at them from another angle takes us towards a new horizon, where we reconsider points that have been ignored, which is the possibility of intersection between them, starting from the consideration that art is a human activity related to the aesthetic sense of human and aesthetic judgment, and that religion is also a matter related to human’s spiritual orientations. Therefore, Islamic education cannot ignore any aspect of them as it is a comprehensive education for human aspects, and on this basis we will focus in this article on the objectives of both religious and aesthetic education in building the human being by highlighting that attention to the religious dimension does not cancel the aesthetic dimension in Islamic education, but rather They are integrated in building a balanced personality of the human being.

الكلمات المفتاحية

الدين ; الفن ; الجمال ; التربية الاسلامية