مجلة الراصد العلمي
Volume 6, Numéro 2, Pages 93-106
2019-09-23

مبدأ الحرية في التربية عند جون جاك روسو

الكاتب : تيرس حبيبة .

الملخص

نسعى من خلال هذا المقال إلى التطرق إلى جانبين مهمين من جوانب الإنسان وهما الحرية والتربية، باعتبارهما من الحقوق المتأصلة في طبيعته البشرية، بإبراز أهمية العلاقة التكاملية بينهما في بناء الشخصية الإنسانية المتكاملة، وذلك بالوقوف عند أهم فلاسفة التربية وأحد أعمدة الفلسفة الوجودية المنادون بالحرية الإنسانية "جون بول سارتر" الذي عرف بفلسفته الطبيعية وبعقده الاجتماعي من خلال محاولته الجادة بإصلاح المجتمع عن طريق إصلاح نظامه التربوي، وذلك بنقد النظام التربوي السلطوي السائد واستبداله بنظام تربوي جديد يجعل من الحرية أهم المبادئ والأسس التي يقوم عليها. We seek through this paper to address two important aspects of human rights, namely freedom and education, as inherent rights in the human nature, highlighting the importance of the complementary relationship between them in the construction of the integrated human personality by standing at the most important philosophers of education and one of the pillars of existential philosophy advocating human freedom "John Paul Sartre," known for his natural philosophy and social contract through his serious attempt to reform society by reforming its educational system, by criticizing the prevailing educational system and replacing it with a new educational system that makes freedom the most important principles and foundations Based on it.

الكلمات المفتاحية

التربية ; الحرية ; العقد الاجتماعي ; الطفل ; المعلم ; التربية السلبية