La revue de la Communication et du Journalisme
Volume 9, Numéro 1, Pages 154-173
2022-01-31

الوسائط الجديدة فضاء داعم لترقية الحرف والصناعات التقليدية بالجزائر - دراسة تحليلية لصفحة غرفة الصناعة التقليدية والحرف لولاية بسكرة على الفيسبوك

الكاتب : بوهدة شهرزاد . لمشونشي مبروك .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى إبراز دور الوسائط الجديدة عامة وشبكة الفيسبوك خاصة في ترقية الحرف والصناعات التقليدية بالجزائر على اعتبار هذه الوسائط فضاء و توجه معاصر تُساهم في التعريف بالحرف والصناعات التقليدية وتطويرها،وذلك من خلال دراسة تحليلية حيث اخترنا صفحة الفيسبوك الرسمية لغرفة الصناعة التقليدية والحرف لولاية بسكرة كنموذج للدراسة من أجل الكشف عن الأنشطة الحرفية وترقيتها في ظل الوسائط الجديدة وذلك بالتركيز على استخدام هذه الغرفة للفيسبوك كأداة لتنشيط عملها وترقيته،ولمعالجة إشكالية البحث وتحقيق أهدافه تم استخدام المنهج المسحي التحليلي وأداة تحليل المضمون. وبناء على تحليلات الدراسة خلصت إلى جملة من النتائج أهمها أن الفيسبوك أصبح أداة داعمة لترقية الحرف والصناعات التقليدية بالجزائر وإبرازها والحفاظ عليها. : Abstract This study aims to highlight the role of new media in general and the Facebook network in particular in the promotion of crafts and traditional industries in Algeria, considering these media as a space and a contemporary trend that contribute to the definition and development of crafts and traditional industries, through an analytical study where we chose the official Facebook page of the Chamber of Traditional Industry and Crafts in the wilaya of Biskra As a model for the study in order to uncover and promote the craft activities in light of the new media by focusing on this room's use of Facebook as a tool to activate and promote its work, and to address the problem of research and achieve its objectives, the analytical survey method and the content analysis tool were used. Based on the analysis of the study, I concluded a number of results, the most important of which is that Facebook has become a supportive tool for the promotion of handicrafts and traditional industries in Algeria, to highlight and preserve them.

الكلمات المفتاحية

الوسائط الجديدة، الفيسبوك، البيئة الرقمية،الصناعات التقليدية، الحرف الجزائرية.