مجلة أبحاث
Volume 6, Numéro 2, Pages 394-413
2021-12-31

تفعيل أبعاد التميز لإستراتيجية إدارة العلاقة مع الزبون-دراسة حالة مؤسسة موبيلبيس

الكاتب : بورناز حياة . برجم حنان .

الملخص

تهدف هذه الدراسة للتعرف على مدى تفعيل أبعاد التميز لإستراتيجية إدارة العلاقة مع الزبون في مؤسسو موبيليس، و بالتالي محاولة إبراز مساهمة كل بعد على حدى في إقامة المؤسسة لعلاقة مع زبائنها، حيث تم جمع البيانات و تفسيرها إعتمادا على المنهج الوصفي التحليلي،( الإستمارة و المقابلة ) من أجل إختبار صحة الفرضيات التي بنيت عليها الدراسة. كما استخلص أن أبعاد التميز متكاملة فيما بينها و لها دور هام في بناء مؤسسة موبيليس لإدارة علاقة مع زبائنها مما يخلق لها ميزة تنافسية تسمح لها بتحقيق رضا و ولاء الزبون. إذ إقترحت مجموعة من التوصيات على مؤسسة موبيليس لتحقيق الفائدة و الرضا للطرفين. This study aims to identify the extent of activation of the dimensions of excellence of the strategy of managing the relationship with the customer in the founders of Mobilis, Thus, trying to highlight the contribution of each dimension in establishing a relationship with its customers. Data were collected and interpreted depending on the analytical descriptive method (questionnaire and interview) in order to test the validity of the hypotheses on which the study was based. He also concluded that the dimensions of excellence are integrated with each other and have an important role in building a Mobilis organization to manage a relationship with its customers, which creates a competitive advantage that allows it to achieve customer satisfaction and loyalty. As a set of recommendations were proposed to the Mobilis Foundation to achieve the benefit and satisfaction of both parties

الكلمات المفتاحية

أبعاد التميز ; جودة الخدمات ; إدارة العلاقة مع الزبون crm ; الرضا ; الولاء ; مؤسسة موبيليس