مجلة علوم اللغة العربية وآدابها
Volume 13, Numéro 3, Pages 449-466
2021-11-04

الرّابطة القلميّـة بين وهم الحداثـــة وفـاعلية التراث

الكاتب : برودي خديجة . مرتاض محمد .

الملخص

ملخص: لن يكون بدعا أن نجعل من التراث العربي وجها آخر للهوية، فالتراث هو الماضي الحاضر الذي يحضر باستمرار حينما نحاول أن نخطوَ خطوات أمام المستقبل لأنه قاعدة الذهب التي يقام على أساسها كل جديد يرجى منه أن يثمر وهذا ما أثبته الواقع والتاريخ، فالعودة إلى التراث لا تقتصر على مساءلة الماضي بل لابد من الاستفادة منه والانطلاق منه نحو كل جديد، والحداثة العربية التي من المفترض أن تكون خلاصة هذا التراث وخلاصة العقل العربي، أصبحت حبلا نصب لشنق هذا التراث عند من نادى بها من الأوساط الثقافية التي تشربت الحداثة الغربية، وكانت الرابطة القلمية من أوائل المدارس الأدبية التي تبنت الفكر الحداثي الغربي وروجت له، وبدلا من أن تجعل من الحداثة حقيقة منتقاة من واقعنا الثقافي العربي وامتدادا لتراث أثبت فعاليته حتى بعد مرور خمسة قرون، جعلت منها وهما جنى على أدبنا وخصوصيته وذلك حينما نادوا بالقطيعة وتجاوز التراث وإقصائه من الميدان الأدبي وإليهم تعزى كل دعوة لتغيير الأدب. Abstract: It wouldn't be a hersy to make the Arab heritage another face of the identity, because heritage is the present past that's constantly present when we try to make steps towards the future, because it's the golden base in which every new is established, hoped that it will bear fruit and this is proven by reality and history, returning to heritage is not limited to questioning the past but rather it's necessary to take advantage of it and and start from it towards everything new, the Arabic modernity which is supposed to be the summary of this heritage and the summary of the Arab mind, rather it become a strand to hang this heritage by those who called for it from cultural circles that imbibed with western modernity, The Pen League was one of the first literary schools to adopt and promote western modernist thought, instead of making the modernity a reality selected from our Arab culture and an extension of a heritage that has proven it is effectiveness even after five centuries, it made it an illusion that diminished the value and specificity of our literature, and that when they called for a boycott the heritage from the literary field, and to them every call to change literature is attributed to them.

الكلمات المفتاحية

التراث العربي ; الهوية ; مساءلة الماضي ; وهم الحداثة ; الرابطة القلمية ; الأدب العربي ; : Arab heritage ; identity ; questioning of the past ; illusion of modernity ; Pen League ; Arabic literature