أبحاث
Volume 6, Numéro 3, Pages 56-76
2021-09-27

إركيولوجيا الذاكرة البصرية في رواية السوناتا للكاتب واسيني الأعرج

الكاتب : العزوني فتيحة .

الملخص

تعد الكتابة الروائية أفقا مفتوحا يستقطب مختلف الأجناس التعبيرية، دون أن يتجاوز حدود جنسه الأدبي. وتندرج رواية سوناتا لأشباح القدس للكاتب "واسيني الأعرج" ضمن هذا الحقل التجريبي، فهي نص محكوم بالتعدد الأجناسي . استثمرت الكتابة في هذه الرواية التماثل المعرفي بين الرسم بالكتابة وفن التصوير، فقابلت سرديا بين خطي الرسم والكتابة ، حيث وُظفت في النص أنظمة دلالية غير لسانية حققت سلطتها فيه. و كان علينا اختراق السرد قصد قراءة أنظمة العلامات اللونية ونسيج اللوحات التشكيلية المتبددة فيه، ومستويات حضورها في محاولة لتأويل محمولها بمحاورة الجمالي فيها. Novel writing is an open horizon that attracts the various expressive races, then dissolves them into its texture, without going beyond the limits of its literary genre. The novel “Sonata of the Ghosts of Jerusalem”, by the Algerian writer Waciny Laredj, falls within this experimental field, as it is a text governed by polygenism, because it is composed of different genders and expressions in its fictional references. Writing, where non-linguistic semantic systems were employed in the text, which achieved their authority in it. The art of composition - with its lines, shades and colors, was consistent with the art of writing. We had to penetrate the narration in order to read the systems of color signs, the texture of the artworks dispersed in it, and the levels of their presence in an attempt to interpret their portions by the aesthetic dialogue in them.

الكلمات المفتاحية

سوناتا ; الكتابة ; اللون ; الرسم ; التشكيل البصري