أبحاث
Volume 6, Numéro 2, Pages 17-31
2020-07-09

الرواية الجزائرية في ضوء جمالية التلقي نوار اللوز لواسيني الأعرج أنموذجا

الكاتب : العزوني فتيحة .

الملخص

تمثّل الكتابة أحد أركان المشروع الممكن بالنسبة للكاتب، القصد منها إحداث الدهشة لدى متلقيها. من هنا أعتقد أن التعاطي مع الكتابة الروائية للكاتب الجزائري "واسيني الأعرج" غير مأذون، إلا من خلال اتصال القارئ بنصوصه عبر وسيط الكتابة. وأحسب أن قوة تراكم المنجز الروائي لـ"واسيني الأعرج"، هي التي فرضت على القراء شرط تداوله. فضلا على أن تنوع الكتابة لديه، يأتي ضمانا لحرية القارئ. وما يمكن افتراضه هو أن الكتابة الروائية لدى الكاتب ظّلت تتطور خلال فعل التلقي. وأن تطوير منحاها هو استجابة لأفق انتظار جمهور ظل يتجاوب مع الكتابة الواسينية، ويتطلع إلى اكتشاف ذاته في النص المكتوب. من هذا المنطلق نروم إنجاز نوع من الحفريات في طبيعة العلاقة بين رواية "نوار اللوز" وبين متلقيها عبر الزمن للكشف عن أشكال التواصل بينهما. وتحركني في ذلك الإشكالات التالية: كيف تلقى القارئ هذه الرواية تاريخيا؟ وماهي مستويات تلقيه لها؟ ماهي استراتيجية تلك التلقيات؟ وما هي أسئلتها؟ ثم ماهي أنماط الأسئلة التي أجابت عنها هذه الرواية في كل مرحلة من مراحل تلقيها؟ الملخص باللغة الانجليزية Writing is one of the pillars of the project that is possible for the author, intended to be surprising to her recipients. So I think that dealing with the novelist writing of the Algerian writer Wasini Al-Araj is not authorized, except through the reader's contact with his text through the writing media. I calculate that it is the strength of the pharmacological completion of Wasini Al-Araj, which has been imposed on readers on the condition that it is traded. In addition, the variety of writing he has is a guarantee for the freedom of the reader. What can be assumed is that the writer's novelistic writing continued to develop through the receiving act. The development of its grant is a response to the waiting horizon of an audience that has been responding to the wasin writing, and looks forward to discovering itself in the written text. In this sense, we would like to conclude a type of fossil in the nature of the relationship between the novel "almond Noir" and its recipients over time to reveal the forms of communication between them. I am moved by the following problems: How has the reader received this novel historically? What levels do they receive? What is the strategy for these promotions? What are her questions? Then what types of questions ? did this story answer at each stage of its receipt

الكلمات المفتاحية

نوار اللوز ; واسيني الأعرج ; -الرواية ; جمالية التلقي ; القراءة.