متون
Volume 14, Numéro 3, Pages 287-296
2021-09-15

اشكالية المحك والتقويم المحكي

الكاتب : ربيعة إيمان . شريفي علي .

الملخص

إن نظم التقويم الحالية تقيس قدرة التلميذ على الحفظ، وهو تقويم أحادي الجانب يعتمد على التلقين ويقيس القدرات العقلية المتدنية، الأمر الذي ينتج تلميذا مبرمج آليا غير مفكر وغير مبدع. والملاحظ لواقع التقويم اليوم، يكتشف أننا ما زلنا نعتمد على نظم الامتحانات من منطلق نظرتنا التقليدية الضيقة، والتي لا ترى في عمليتي التعليم والتعلم سوى قدرة المتعلم على تحصيل أكبر قدر ممكن من المعلومات والمفاهيم والنظريات، فالتقويم يجب أن يكون شامل لجميع جوانب شخصية التلميذ، معارفه، مهاراته، قيمه...أي يكون متعدد الجوانب، متعدد الوسائل والأدوات، لا يكتفي بثقافة الورقة والقلم، بل يتجاوزها إلى استخدام استراتيجيات حديثة تهدف إلى رفع مستوى التحصيل وتحقيق الجودة للمؤسسة التعليمية. The current évaluation systems measure the student's ability to memorize, and it is a one-sided évaluation that depends on indoctrination and measures low mental abilities, which results in a student who is automatically programmed, not thinking and creative. The observation of the reality of the evaluation today, it is discovered that we still rely on the examination systems in terms of our narrow traditional view, which sees in the teaching and learning process only the ability of the learner to acquire the largest possible amount of information, concepts and theories, so the evaluation must be comprehensive for all aspects of the student’s personality, his knowledge His skills, his values ... that is, he is multi-faceted, multi-media and tools, not content with the culture of paper and pen, but he goes beyond it to the use of modern strategies aimed at raising the level of achievement and achieving quality for the educational institution.

الكلمات المفتاحية

المحك _التقويم المحكي _التقويم المعياري.