رفوف
Volume 9, Numéro 2, Pages 276-291
2021-07-14

مصير الفن والوجود الحقيقي في فكر هيدجر The Fate Of Art And Real Existence In Heidegger's Thought

الكاتب : كرمين فتيحة .

الملخص

ملخص: حاول مارتن هيدجر Martin Heidegger (1889-1976) في قراءته الجمالية للفن، أن يصور نموذج الاختلاف والمغايرة الذي يجسده العمل الفني، باعتباره سبيلا يؤدي إلى تكشف الحقيقة الجمالية، والتي تكون مرهونة بإظهار الوجود الحقيقي، فقد وجه هيدجر انتقاده للنظريات الجمالية التي ارتبطت بالذاتية، وتسبّبت في نسيان الوجود الأصلي، وتجريد الفن وفصله عن الحياة، ولهذا دعا إلى الاقتداء بالثقافة التراجيدية، التي ناشدت بضرورة حماية الفن، وتقديس الدلالات الرمزية، التي تتضمنها الأرض باعتبارها المادة الفنية، التي تستلهم منها الحقيقة الجمالية، وهذا ما يساهم في فك قيود الميتافيزيقا التي حجبت الحقيقة. Abstract: Martin Heidegger (1889-1976), in his aesthetic reading of art, tried to portray the model of difference and contrast embodied in the work of art, as a way to reveal the aesthetic truth, which is contingent on showing real existence. Heidegger directed his criticism of the aesthetic theories that were related to the subjectivity, and caused Forgetting the original existence, stripping art and separating it from life, and for this he called for the imitation of the tragic culture, which appealed to the need to protect art, and to reverence the symbolic connotations that the earth contains as the artistic material from which the aesthetic truth is inspired, and this is what contributes to untangling the chains of metaphysics that obscured the truth .

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: الفن؛ الحقيقة الجمالية؛ الوجود الحقيقي؛ الميتافيزيقا؛ التراجيديا؛ الثقافة؛ الشعر؛ اللغة. ; Keywords: the art; Aesthetic truth; Real existence; Metaphysics; Tragedy; the culture; Poetry, The language.