رفوف
Volume 10, Numéro 2, Pages 1081-1098
2022-07-14

When The World Recedes, Art Persists: A Presentation Art As Of A Counter-narrative To The Apocalypse In Emily St. John Mandel’s Station Eleven عندما يتراجع العالم ٬يستمر الفن: عرض الفن كسرد مضاد لنهاية العالم في Station Eleven لإميلي ساينت جون ماندال

Authors : Laboudi Hesna .

Abstract

Recently, pandemic literature gained wide significance due to the growing interest among readers as well as writers who want to document and explore possibilities of life with the effects of pandemics. Emily St. John Mandel’s Station Eleven (2014) is a novel that stands distinguishable among the category of pandemic literature. The novel records the end of the world prior to a pandemic flu spread and the rebirth of a new world simultaneously. The novel weaves an interdisciplinary space fusing art with fiction. The fusion of several artistic forms takes the form of a subversive narrative to the apocalyptic vision. The main premise of this essay, therefore, is to demonstrate the role of artistic forms and its transformation into a site of resistance and contesting pandemics. إكتسب الأدب الوبائي مؤخرا أهمية بالغة نظرا لاهتمام القراء الزائد والكتاب من أجل تشخيص واكتشاف احتمالات الحياة في ظل انعكاسات الأوبئة. تعتبر رواية Station Eleven للكاتبة الكندية المعاصرة إميلي ساينت جون ماندال مثال متميز ضمن فئة أدب الأوبئة والتي انفردت بتشخيصها الدقيق والعاكس للحياة الواقعية من جهة وسرد احتمالات النجاة في ظل انعكاسات الاوبئة على البشرية من جهة اخرى. تسرد الرواية نهاية العالم في ظل انتشار إنفلونزا وبائية٬ وولادة عالم جديد في نفس الوقت. تنسج الرواية مساحة متعددة التخصصات بحيث تمزج الفن والخيال. يأخذ هذا المزج عدة أشكال فنية تشكل السرد المضاد لرؤية نهاية العالم. اخيرا٬ الهدف الرئيسي لهذا المقال هو إظهار دور عدة أشكال فنية من أجل مقاومة الأوبئة.

Keywords

the apocalypse ; art; music ; performance; resistance .نهاية العالم٬ فن٬ ٬موسيقى٬ تمثيل٬ مقاومة