التعليمية
Volume 11, Numéro 1, Pages 8-20
2021-05-26

الوسيلة التّعليميّة بين التّشويق والتّشويش.

الكاتب : حمزة زيان .

الملخص

تحظى الوسيلة التّعليميّة بأهميّة كبيرة لدى المربّين، والملاحظ أنّه ما من اتّفاق حول تسمية الوسائل التّعليمية، فمنهم من سمّاها وسائل الإيضاح أو الوسائل السّمعية البصريّة ... ، وآخر تسميّة هيّ تكنولوجيا التّعليم، فـمرّة على أسـاس الحـواس التي تخـاطبها ومرّة على أسـاس دورها في التّـدريس أو دورهـا في الاتّصال أو غير ذلك. ولتحقيق الغرض من الوسيلة التّعليميّة لا بدّ من مراعاة بعض الشّروط والقواعد، فإن أحسن المدرّس ذلك كانت الوسيلة مصدر تشويق وإن كان العكس كانت مصدر تشويش. Educators give a great importance to learning tools , and it is obvious that there is no agreement on how these tool are called. Some educators call them means of clarifying or visual aids . Others call them technology in teaching (IDI). This name depends on the senses which are addressing or depends on their role in teaching or their role in communication. So to achieve the aim from these tool, the teacher should follow and respect conditions or rules. If the teacher or educator succeeds in using these tools, the later will be a source of excitement but if he fails, they will be a source of confusion or noise.

الكلمات المفتاحية

الوسيلة التّعليميّة – التّشويق – التّشويش.