الفكر المتوسطي
Volume 11, Numéro 2, Pages 424-442
2022-12-31

الأمثال الشعبية الجزائرية بين عوائد الغاية و قلائد الوسيلة إبان الثورة التحريرية / مقاربة تداولية

الكاتب : عزوز فوزية .

الملخص

عملت المرجعية التراثية الشعبية المنطوقة على ترتيب حوائج المجتمعات ، و ساهمت في مقاومة الأزمات بشتى المعاني المنتقاة من كنه البيوتات ، و المرصوفة على قارعة الذاكرات و المحتفية بخبرة الأجيال عبر الدهور ، و الراصدة لأسرار السِنون ، جاعلة الذرر الكلامية القردودة الأساسية لتوشيح الكلام و تنميط المهام ، فحفر المثل أنفاقا اركيولوجية ولج من خلالها عوالم الثنائيات ، و سبح في سماء الدلالات الفكرية بربطه السابق باللاحق من الأجيال باختيار التمثلات المتفشية في الأوساط ، فثار الشعب الجزائري بطريقة تعبيرية تلامس عقليته ، مما أدى إلى استعماله الأمثال الشعبية لاعتبارها وثائق تاريخية و اجتماعية ،معبرة عن الفلسفة الحياتية ، متقصية التجارب الموضوعاتية ،إلا أن الشق الثاني من المجتمع آنذاك ( المستعمِر)،لم يستثن نفسه من العملية الحسابية و حاول ضرب و تشتيت وحدة الشعب بدسه السم في العسل ، باحثا عن الوباء القاتل فاعتمد الكلمة المنطوقة ، بنشر أفكار و قيم مناقضة للحياة الجزائرية ، مطيحة بمبادئ الثورة و أهدافها النبيلة ، مؤجلة للنوايا ، ملمة بخبايا السطور الاستدمارية . و الهدف من البحث تسليط المشكاة التراثية على بؤر الداء لإيجاد الدواء المنبث كسهام قاتلة في جعبة الخلايا الإعلامية الاستعمارية ، و تبيان جملة الأمثال الشعبية الحاملة في ثناياها ضغائن و مخلفات ، عمدت إلى التفريق بضربها لخيام فارغة أثثتها بصناعات مزيفة ، و تحف مرمرية مخربة الأطراف ، وواهية الأهداف ، و المشكل المطروح يتمثل في استخدام الأمثال للإحباط أحيانا ، و التخاذل و تأجيل الأعمال أحيانا أخرى من قبل المستعِمر، مما دفع بنا إلى المقاربة التداولية لتوضيح مكامن الوخز الثقافي الاستعماري ، إلا أن السجية التراثية الجزائرية أوجدت لنفسها مطايا الأداء ، الملهمة للآراء ، و المعبرة بصور فائقة و أذواق لائقة ،و من النتائج المتوصل إليها : تدليس التراث المثلي لارتباطه القويم بالعقيدة و تمثله لمبادئ الدين الإسلامي، و من التوصيات : وجب علينا التنقيب في تراثنا بعدسة استبيانيه جزائرية المنبت . The oral folk heritage reference helped in arranging the needs of societies and contributed in resisting crises at various semantic levels, and whichis maintained in memory; glorifying the experiences of generations throughout history, observing the secrets of the years, making oral gems the fundamental essence to clarify speech and standardize tasks .Therefore, proverbsconstructed archaeological tunnels through which realms of dualities infiltrated, and floated on the ocean ofideological references by connecting the former to the later generations through choosing the most widespread representations. So the Algerian population revolted in a manner similar to its state of mind resulting in the use of popular proverbs, given that the latter is deemed a means of historical and social documentation of their life philosophy; investigating thematic experiences .However, the second part of society at that time (the colonizer) did not exclude itself from this process and tried to strike and disperse the unity of the people using speech for a weapon, through spreading ideas and values that contradict Algerian life, overthrowing the principles of the revolution and its noble goals, deferring the intentions, knowing the deepest secrets of destructiveness. The aim of the present research is to shed the traditional niche on the sources of the disease in order to find the remedy which would strike the colonial communicationcells that caused the disease. Thus, this researchwill clarify a number of popular proverbs that carry in its folds grudges and remnants thataimed to disperse. The problem, therefore, is the use of proverbs by the colonizer to frustrate, neglect, and postpone actions.Thus, we were prompted to follow the pragmatic approach to clarify the niches of the colonial culture. The Algerian heritage instinct, however, built itself in an inspirational manner, being expressive with superior images and decent tastes .Among the results of this research: the deception of the oral heritage because of its true connection to faith and its representation of the principles of the Islamic religion .And among the recommendations: our heritage must be explored through an original Algerian questionnaire perspective.

الكلمات المفتاحية

المنطوق المثلي؛ القيم؛ الدسائس الثقافية ؛ بصمات الصمود