مجلة جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية
Volume 34, Numéro 3, Pages 535-576
2021-03-25

فاعلية استراتيجية (فكر- زاوج- شارك) في تنمية مهارات التفكير الناقد لدى تلاميذ المرحلة الثانوية.

الكاتب : بن نويوة سعيد . العقون كمال الدين .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى فاعلية إحدى استراتيجيات التعلم التعاوني (فكر- زاوج- شارك) في تنمية مهارات التفكير الناقد لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي شعبة علوم تجريبية، وهذه المهارات متمثلة في: - معرفة الافتراضات - التفسير - تقويم المناقشات - الاستنباط – الاستنتاج، وقد تم استخدام أدوات القياس التالية: مقياس مهارات التفكير الناقد، دليل المعلم، واعتمدت الدراسة على المنهج التجريبي، حيث طبقت الدراسة على عينة بلغ حجمها 52 تلميذا تم اختيارهم عشوائيا من ثانوية عمر المختار ولاية المسيلة، قسمت إلى مجموعتين تجريبية وضابطة، أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعتين التجريبية والضابطة في مهارات التفكير الناقد عدا مهارة الاستنتاج ولصالح المجموعة التجريبية، كما أظهرت النتائج فاعلية استراتيجية التعلم التعاوني في تنمية التفكير الناقد ككل لدى تلاميذ المجموعة التجريبية. Abstract: The aim of this study is to find out how effective it is of a collaborative learning Strategy (Think - Pair -Share)) in the development of critical thinking skills of second-year secondary school students, and these skills are:-knowledge of assumptions-interpretation-calendar of discussions-extrapolation-conclusion, has been Use the following measurement tools: A Critical thinking skills barometer, Teacher's guide, the study was based on the experimental curriculum, where the study was applied to a sample of 52 randomly selected pupils from Omar Al Mokhtar High School, in M'sila State,, which was divided into two experimental groups and a female officer, the results of the study showed The existence of statistically significant differences between the experimental groups and the female officer in critical thinking skills other than the skill of conclusion and for the benefit of the experimental group, as the results showed the effectiveness of the collaborative learning Strategy in the development of critical thinking as a whole among the students of the experimental group.

الكلمات المفتاحية

استراتيجيات التعلم التعاوني; استراتيجية (فكر- زاوج- شارك); التفكير الناقد; تلاميذ المرحلة الثانوية; Collaborative Learning Strategies; (Think – Pair - Share) Strategy; critical thinking; Secondary school pupils