مجلة العلوم النفسية والتربوية
Volume 9, Numéro 1, Pages 207-221
2023-05-14

مستوى تفاعل الأساتذة الجامعيين مع التعليم عن بعد في ظل أزمة كورونا _ دراسة ميدانية بجامعة خميس مليانة_

الكاتب : خماد محمد . سيساني رابح . بن نويوة سعيد .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى تبيان مستوى تفاعل الأساتذة الجامعيين مع التعليم عن بعد كبديل للتعليم الحضوري في ظل انتشار وباء كورونا(كوفيد-19)، وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الاستكشافي، وأظهرت نتائج الدراسة ما يلي: - مستوى تفاعل الأساتذة الجامعيين مع التعليم عن بعد في ظل انتشار وباء كورونا متوسط. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تفاعل الأساتذة الجامعيين مع التعليم عن بعد في ظل انتشار وباء كورونا وفقا لمتغير الخبرة . - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تفاعل الأساتذة الجامعيين مع التعليم عن بعد في ظل انتشار وباء كورونا وفقا لمتغير الجنس. This study aims to show the level of university professors’ interaction with distance education as an alternative to attendance education in light of the spread of the Corona epidemic (Covid-19), and the study relied on the descriptive exploratory approach, and the results of the study showed the following: The level of university professors’ interaction with distance education in light of the spread of the Corona epidemic is medium. There are no statistically significant differences in the interaction of university professors with distance education in light of the spread of the Corona epidemic, according to the variable of experience. There are no statistically significant differences in the interaction of university professors with distance education in light of the spread of the Corona epidemic, according to the gender variable.

الكلمات المفتاحية

أساتذة جامعيون ؛ تعليم عن بعد ؛ وباء كورونا

تفاعل الأساتذة الجامعيين مع التعليم الإلكتروني في ظل انتشار فيروس كورونا.

بوساق بدرالدين .  لورنيق يوسف .  خلادي مراد . 
ص 696-714.