مجلة أنثروبولوجية الأديان
Volume 17, Numéro 1, Pages 692-700
2021-01-15

تمظهرات الأنثروبولوجية الدينية في الرواية النسوية الجزائرية المعاصرة

الكاتب : سيلت نعيمة . كرفاوي بن دومة .

الملخص

إن الرواية النسوية كجنس أدبي تزخر بالأنساق الثقافية والإيديولوجية تمثيلا للواقع وتجسيد لمبدأ الكشف والبوح والتمرد. هذا كان محور اهتمام الأنثروبولوجيا التي تشكل الثقافة الإنسانية أهم مقوماتها ،والتي تعتبر الثقافة واللغة والدين مرتكزات الأنسنة ، التي تظهر وتجسد مفاهيم هامشية كقضايا النوع والجنوسة ، أخرجتها للسطح بعدما كانت دهرا من الزمن قابعة في الأعماق تحت سلطة الهيمنة الذكورية . إذ شكلت فترة مابعد الحداثة تربة خصبة لتناول الهويات والطبقية والجنوسة والدين داخل النسق الإبداعي الجمالي ، محاولة بذلك المرأة (الكاتبة) ربط الجدلية القائمة بين الفن وأنثروبولوجيا الأخلاق. Feminist as a literary race isrepletewith cultural and ideologicalcontexts, representing reality and embodying the principle of revelation, revelation, and rebellion. This was the focus of the anthropologywhose main components are human culture, whichconsiders culture, language, and religion the anchors of humanity, whichemerge and embody marginal concepts such as gender and gender issues, whichbroughtthem to the surface afteritwas an age of time lying in the depthsunder the power of male domination. As the postmodernperiodformed fertile soil for dealingwithidentities, class, gender, and religion within the aestheticcreative style, an attempt by thatwoman (the writer) to link the dialecticbetween art and anthropology of morality. Key words:anthropology, feminist narration, religion, contemporary narration.

الكلمات المفتاحية

أنثروبولوجيا ،السرد النسوي ،الدين ، السرد المعاصر ; anthropology, feminist narration, religion, contemporary narration.