العربية
Volume 7, Numéro 2, Pages 48-89
2020-06-15

الكتاب المدرسي والتقويم الإشهادي؛ كتاب السنة الثانية بكالوريا أنموذجا

الكاتب : صوضان محمد .

الملخص

ملخص: تهدف هذه القراءة إلى الوقوف عند بعض القضايا التي يطرحها الكتاب، بالتركيز على أهمها، ومن خلال إدراجها وفق رؤى كبرى تأخذ كلياتها بعين الاعتبار. وتأتي أهمية هذا الكتاب في كونه يسائل النموذج المعتمد في تدريس الأدب بالمدرسة المغربية، محاولا تقديم نماذج مرنة تستعين بمداخل العلوم المعرفية ونظريات القراءة لإخراج قراءة وإقراء النصوص من النمطية والعبث البيداغوجيين. Abstracts: This Reading aims to stand at some of the issues raised by the book, focusing on the most important of them, and by incorporating them according to major visions that take their entireties into consideration. The importance of this book comes from the fact that it questions the approved model in teaching literature in the Moroccan school, trying to provide flexible models that use the inputs of cognitive sciences and reading theories to direct reading and the reading of texts from pedagogical stereotype and tampering.

الكلمات المفتاحية

القراءة المنهجية- العلوم المعرفية- تدريس الأدب- التعليمية.