مدارات في اللغة والأدب
Volume 2, Numéro 1, Pages 124-149
2021-08-31

الكفاية الميتامعرفية؛ مدخلا لتجويد الدرس القرائي

الكاتب : صوضان محمد .

الملخص

يهدف البحث إلى اقتراح كفاية جديدة –ميتا-معرفية- تهتم بالكيان الداخلي للمتعلم باعتباره كيانا يشتغل وفق نماذج نوعية هي مزيج من عمليات ذهنية وعقلية ونفسية ومنهجية ورؤيوية تتفاعل بطريقة معينة لحظة تفهم الخطابات وإفهامها. منطلقا من إشكالية تتساءل حول مدى وعي مدرس القراءة بالآليات الضابطة للفعل القرائي واعتمادها؟ منطلقين من فرضية أن الوعي بها مدخل من مداخل تجويد الفعل القرائي. ومعتمدين لمحاولة الإجابة على الإشكال المطروح منهجا تحليليا تفسيريا. ومحاور ثلاثة مثلت بنية البحث، تبدأ بمفهوم الكفاية الميتا-معرفية. ثم القراءة كفعل معرفي، وأخيرا ابستمولوجيا المدرس: الكفايات الأساس للإقراء. The research aims to propose a new metacognitive competence that focuses on the learner's internal entity as an entity operating according to specific models combining mental, psychological, methodological and visionary processes that react in a certain way to from the moment the speeches are understood. Starting from the problem of questioning the degree of awareness of the reading teacher and the mechanisms governing the act of reading and adoption? Based on the hypothesis that the awareness of the entry improves the reading gesture. Attempting to answer the problem poses an explanatory analytical approach based on three axes representing the structure of the research that begins with the concept of customary sufficiency, then reading as cognitive act and finally the epistemology: the skills are based on reading.

الكلمات المفتاحية

القراءة- - بنية تصورية- الكفاية -الميتامعرفية- العلوم المعرفية ; reading, conceptual structure, Competence, metacognitive, Cognitive science.