المعيار
Volume 24, Numéro 3, Pages 560-571

معايير القائم بالاتصال في تحديد أولويات القضايا السياسية بين الإعلام التقليدي والإعلام الجديد:"قراءة نظرية في مستجدات نظرية القائم بالاتصال "

الكاتب : فائزة بوزيد .

الملخص

تعد هذه الدراسة من المقاربات النظرية التحليلية التي تبحث في مستجدات البيئة الرقمية الجديدة وما طرحته من متغيرات على مستوى نظرية حارس البوابة ودور القائم بالاتصال في صناعة المحتوى الإعلامي السياسي في بيئة إعلامية يصعب التحكم في مدخلاتها ومخرجاتها. خاصة وان نظرية حارس البوابة من النظريات المهمة والأساسية لفهم الأبعاد المختلفة في صناعة المحتوى الاتصالي والإعلامي ومدى تأثير هذا الأخير على صناعة الرأي العام وبناء الصورة الذهنية للمجتمع. كما تهدف إلى استقراء الأدوار والتمظهرات الجديدة للقائم بالاتصال في ظل الإتاحة التي توفرها الوسائط الإعلامية الجديدة لجماهير التدفق الإعلامي الكبير وعلى جميع الأصعدة الاجتماعية والسياسية. وقد توصلت دراستنا إلى تحديد مجموع المعايير التي تتحكم اليوم في مهام القائم بالاتصال وتغير المفاهيم والتداخل الكبير في المهام بين المرسل وصانع المحتوى والجمهور هذا الأخير الذي منحته هذه المنصات الإعلامية. ABSTRACT: THIS STUDY IS AN ANALYTICAL THEORETICAL APPROACH THAT INVESTIGATES THE LATEST DEVELOPMENTS IN THE NEW DIGITAL ENVIRONMENT AND ITS VARIANTS AT THE LEVEL OF GATEKEEPER THEORY AND THE ROLE OF THE COMMUNICATOR IN THE POLITICAL MEDIA CONTENT INDUSTRY IN A MEDIA ENVIRONMENT THAT IS DIFFICULT TO CONTROL IN TERMS OF INPUT AND OUTPUT. ESPECIALLY AS GATE GUARD THEORY IS ONE OF THE IMPORTANT AND FUNDAMENTAL THEORIES FOR UNDERSTANDING THE DIFFERENT DIMENSIONS IN THE COMMUNICATION AND MEDIA CONTENT INDUSTRY AND THE EXTENT OF THE LATTER'S INFLUENCE ON THE INDUSTRY OF PUBLIC OPINION AND BUILDING THE MENTAL IMAGE OF SOCIETY. IT ALSO AIMS TO EXTRAPOLATE THE NEW ROLES AND FEATURES OF THE COMMUNICATOR IN LIGHT OF THE AVAILABILITY OF NEW MEDIA TO THE MASSES OF THE LARGE MEDIA FLOW AND AT ALL SOCIAL AND POLITICAL LEVELS. I OUR STUDY HAS IDENTIFIED THE TOTAL NUMBER OF STANDARDS THAT GOVERN THE DAY-TO-DAY TASKS OF THE INCUMBENT, CHANGING PERCEPTIONS AND SIGNIFICANT OVERLAP IN TASKS BETWEEN THE SENDER, THE CONTENT MAKER AND THE PUBLIC THAT THE LATTER HAS GIVEN THEM.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: البيئة الرقمية، القائم بالاتصال، المحتوى الإعلامي السياسي، صناعة المحتوى، حراس البوابة. ; KEYWORDS: DIGITAL ENVIRONMENT, CONTACT-BASED, POLITICAL MEDIA CONTENT, CONTENT INDUSTRY, PORTAL GUARDS.