مجلة علوم الإنسان والمجتمع
Volume 8, Numéro 4, Pages 433-450

الاتصال السياسي في وسائل الاعلام الجديدة

الكاتب : أمينة عطاءالله . جفافلة داود .

الملخص

نحاول من خلال هذه الدراسة الكشف عن طبيعة العلاقة التي تربط بين عناصر الاتصال السياسي وإبراز مكانة وسائل الإعلام الجديدة كحلقة قوية في العلاقة، حيث لا يمكن تصور المكانة التي يحتلها الفضاء السياسي في الوقت الراهن من دون وجود وسائل إعلام واتصال بما فيها الشبكات الاجتماعية الرقمية، هذه الأخيرة كثيرا ما أجبرت رجال السياسة على تعديل علاقاتهم مع الجمهور والأخذ بعين الاعتبار ردود أفعال الرأي العام وآماله. وقد انطلق الباحثان من مبدأ العلاقة المركبة والبراغماتية التي تربط عناصر الاتصال السياسي ومن فرضية أن السياسة تقلصت إلى اتصال حيث أصبح هدف العملية السياسية هو كسب ود وتأييد وسائل الإعلام بما فيها الوسائل الجديدة. ومن نتائج الدراسة الوصفية لواقع العلاقة بين عناصر الاتصال السياسي أن الممارسة السياسية الراهنة قد خضعت الى تعديلات ملموسة بفعل قوة وسائل الاعلام الجديدة. In this study, we try to uncover the nature of the relationship between the elements of political communication and to highlight the status of the new media as a strong link in the relationship. It is impossible to imagine the place occupied by the political space at present without the existence of media and communication, These institutions often forced politicians to modify their relations with the public and to take into account the reactions and hopes of public opinion. The researchers started from the principle of the complex and pragmatic relationship that links the elements of political communication with the hypothesis that politics has been reduced to communication, where the goal of the political process has been to win and support the media, including new means, and often to neutralize them. One of the results of the descriptive study on the reality of the relationship between the elements of political communication is that the current political practice has been subject to significant changes due to the power of the new media.

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: وسائل الإعلام الجديدة، الاتصال السياسي، الرأي العام، الممارسة السياسية. ; Keywords: New media, Political communication, Public opinion, Political practice.