اللسانيات والترجمة


Description

Linguistics & Translation, an International Quarterly Reviewed Scientific Journal of linguistics, translation, didactics and literature, regularly issued by the Laboratory of Didactic of languages and discourse analysis- Faculty of Letters and Arts at Hassiba BenBouali University of Chlef, The first issue was released in June 2021. It is concerned with publishing research works and articles in linguistic,translation, literary and educational sciences. It receives national and international scholarly research-based articles in three languages: Arabic ,English and French. It aims to publish and encourage the works of researchers and scholars, such as those related to language and translation, literature, education and their terminological and applied issues considered of priority, Philosophy of language, Sociolinguistics, Psycholinguistics, Literature, Literary criticism, Language and technology, Teaching languages, Language and Quranic Studies, Language and art. With the invaluable contributions of the authors. Linguistics & Translation Journal has the purpose of enhancing worldwide exchange in the fields of linguistics, didactics and literature and boosting contemporary, authentic and genuine language studies and educational studies that are intended to promote and achieve substantial outcomes in the Algerian and worldwide educational policies.

Annonce

دعوة للنشر

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته؛

تحيّة طيّبة؛

تتشرّف مجلّة اللّسانيات والترجمة Linguistics & Translation باستقبال مقالات المجلّد 3 العدد 1 الذي سيصدر في أواخر جانفي 2023م إن شاء الله

                                               نتشرّف بإسهاماتكم

                                                 تحياتنا واحترامنا

03-05-2022


2

Volumes

5

Numéros

48

Articles


Quranic Allusions to Sex Determination analysis and translatability in the Light of Modern Science

Ahmed Mahmood, 
2022-10-27

Résumé: Proponents of scientific exegesis of the Quran claim that there are verses from this holy book that anticipate modern science. This article focuses on the verses that are said to have relevance to sex determination in the process of human creation. The Quran refers to this issue in two different chapters: The Star (53: 45-46) and The Resurrection (75: 36-39). These verses are reviewed in order to see to what extent the statements provided by the exponents of scientific exegesis are true. This is done through putting their views side by side with traditional commentators' views and then investigating them all against Arabic language resources. Modern scientific discoveries in this particular aspect are also reviewed along with certain selected translations of the Quran.

Mots clés: Quranic Allusions to Sex Determination analysis and translatability in the Light of Modern Science


التعليم الإلكترونيّ أفاق وتجربة في التعليم المتوسط: السنة الرابعة متوسط انموذجا

ناضر فاطمة الزهرة, 
2022-10-16

الملخص: حاولنا في هذه الورقة البحثيّة تعريف التعليم الإلكترونيّ وتحديد أهميته بالنسبة لتلاميذ الطور الثاني المقبلين على اجتياز شهادة التعليم المتوسط، وبيان الدور الفعال لأساتذة اللغة العربيّة في إنجاح هذا النوع من التعليم، إلاّ هناك عوائق كبيرة تواجه هذا النوع من التعليم في مدارسنا، لذا سنحاول من خلال هذه الدراسة بيان مدى أهمية هذا التعليم في منظومتنا التربوية، بغية الكشف عن دور التعليم الإلكترونيّ الفعال في رفع مردوديّة التعليم، وإكساب المتعلمين المهارات اللازمة لاجتياز شهادة التعليم المتوسط، ورفع مستواهم الدراسيّ. وتنتهي هذه الورقة ببعض الحلول من أجل استثمار هذا التعليم في حياتنا العلميّة، ومدارسنا وجامعاتنا نظرًا لأهميته الكبيرة في رقي البحث العلميّ والمعرفيّ. Abstract: In this research paper, we tried to define e-learning and determine its importance for second-year students who are about to pass the intermediate education certificate, However, there are great obstacles facing this type of education in our schools, and the paper ends with some solutions to “keep pace with modernity” and to invest this education in our scientific lives, our schools and universities, given its great importance in the advancement of scientific and cognitive research.

الكلمات المفتاحية: التعليم الإلكتروني؛ المعلم المتعلم؛ الأنشطة اللغويّة؛ الملفات الإلكترونيّة.


إيجابيات وسلبيات التعليم التقليدي والتعليم عن بعد في ظل جائحة كورونا، عينة من قسم اللغة العربية بجامعة الشلف .

العزري عيسى, 
2022-11-02

الملخص: التعليم أساس أسس المقومات الاجتماعية لحياة المجتمعات المعاصرة، ونجد التعليم التقليدي موجودا منذ بداية المنظومة، ومازال مستمرا حتى وقتنا الحاضر، ولا يمكن الاستغناء عنه بالكلية لما له من إيجابيات التي لا يمكن أن تتوفر في النظام البديل. كما يعد التعليم عن بعد من أهم استراتيجيات التعليم المعاصر الإلكتروني، وقد بدأ استخدامه في المؤسسات التربوية العالمية من القرن التاسع عشر، وكان يسمى أنذلك التعليم بالمراسلة. وفي هذه المرحلة التي عانى العالم بأسره جراء جائحة كورونا، أصبحت استمرارية التعليم أكثر تحديا للطلاب وهيئة التدريس والجامعات، وتعد هذه الجائحة تجربة حقيقية نحاول جميعا التكيف معها من أجل التواصل بين الطلاب وهيئة التدريس من أجل استمرارية العملية التعليمية. وتكمن الإشكالية في ما هي إيجابيات التعليم التقليدي وسلبياته؟ وما إيجابيات التعليم عن بعد وسلبياته؟ وما أثرهما على طلاب قسم اللغة العربية بجامعة الشلف؟ واعتماد الباحث على المنهج الوصفي التحليلي الملائم لدراسة الطريقة التقليدية وطريقة التعليم عن بعد، مع اعتماد عينة طلابية من قسم اللغة العربية بجامعة الشلف. Abstract: Education is the basis of the social foundations of the life of contemporary societies, and we find that traditional education has existed since the beginning of the system, and that it continues to the present day, and that one cannot s skip it entirely because of its positive aspects. Not found in the alternative system. Distance education is also one of the most important strategies of contemporary electronic education, and it started to be used in global educational institutions from the 19th century, and it was called teaching by mail. At this point when the whole world has suffered from the Corona pandemic, the continuity of education has become more difficult for students, teachers and universities, and this pandemic is a real experience that we are all trying to adapt to. in order to communicate between students and teachers for the continuity of the educational process. The problem is, what are the pros and cons of traditional education? What are the pros and cons of distance learning? What is their impact on the students of the Arabic language department of the University of Chlef? The researcher relied on the appropriate descriptive analytical approach to study the traditional method and the distance learning method, with the adoption of a sample of students from the Department of Arabic Language at the University of Chlef.

الكلمات المفتاحية: التعليم الحضوري ; التعليم عن بعد ; الإيجابيات والسلبيات


أهمية المدونات الحاسوبية في المعالجة الآلية للبيانات النصية

العربي بوعمران بوعلام,  عيوش نعيمة, 
2022-11-02

الملخص: الملخص: لقد كانت محاولات ربط اللغة بالوسائل التكنولوجية الحديثة مخاضا لولادة العديد من الفروع التقنية اللغوية من بينها اللسانيات الحاسوبية، وكذلك المعالجة الآلية للغات الطبيعية والذكاء الاصطناعي، التنقيب في البيانات، الهندسة اللغوية، والتي أخذت على عاتقها استحداث برامج آلية تخدم اللغة ليس قصد تطويعها وإخضاعها وإنما لتطويرها، ولعل تزايد البيانات المكتوبة باللغات الطبيعية ومحاولة رقمنتها والاستعانة بالحواسيب لتنظيمها ولد العديد من التقنيات كالمترجم الآلي والملخص الآلي وطرق التعرف الموضوعي والتصنيف الآلي، كما أدي إلى ظهور العديد من خوارزميات التعلم كأشجار القرار والعنقدة والشبكات العصبونية التي سهلت سبل التعامل مع اللغات الطبيعية. Abstract: Attempts to link language with modern technological means have been the throes of the birth of many linguistic technical branches, including computational linguistics, as well as automatic processing of natural languages and artificial intelligence, data mining, linguistic engineering, which took upon themselves the development of automated programs that serve the language not with the intention of subjugating and subjugating it, but rather to develop it. Perhaps the increase in data written in natural languages and the attempt to digitize it and use computers to organize it gave birth to many technologies such as automatic translator, automatic summary, objective identification methods, and automatic classification. Keywords: computer blogging - automated processing - automated classification

الكلمات المفتاحية: المدونات ; الحاسوبية- ; المعالجة الآلية ; التصنيف الآلي


آراء ابن جني وكمال بشر في الدرس الصوتي

الحداد سارة, 
2022-12-27

الملخص: الملخص: درس البحث موضوع (آراء ابن جني وكمال بشر في الدرس الصوتي), ونُهِج فيه منهجٌ وصفيٌّ مقارنٌ, وقُسِّم على قسمين: أحدهما درس آراء ابن جني وكمال بشر في الأصوات متضمّنًا مفهوم الصوت اللغوي, والأصوات العربية (الصامتة والصائتة) مخارجها وصفاتها, والآخر درس آراءهما في الوحدات الصوتية (الفونيم, والمقطع, والنبر, والتنغيم(. Abstract : This research paper is a comparative descriptive study and aims to show ‘Ibn Jinnī and Kamal Bisher's opinions on phonetic study’. The research is divided into two parts: the first is about the opinions of Ibn Jinnī and Kamal Bishr on the Arabic sounds; this includes identifying the concept of the linguistic sound, and Arabic sounds (Consonants and vowels), their features, and their places of articulation. The other part studies the over-mentioned scholars' opinions on the phonological units (phoneme, syllable, stress, and intonation).

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاح : آراء – ابن جني – كمال بشر - الصوتيّ ; Keywords: opinions, Ibn Jinnī, Kamal Bisher, Phonetic