اللسانيات والترجمة
Volume 2, Numéro 1, Pages 17-29
2022-08-10

تعليمية اللغة العربية للناطقين بغيرها (الصوت، الصرف النحو) دراسة في الصعوبات والحلول

الكاتب : صام عبدالقادر .

الملخص

تتعدد قضايا تعليمية اللغات، ومن قضاياها الجوهرية تعليمية اللغة العربية لغير الناطقين بها، وتواجه متعلمي اللغة العربية الأجانب عدة عقبات إذ أثناء دراستهم للغة العربية قد يقعون في العديد من الأخطاء، وذلك نتيجة التداخل بين اللغات وعدم قدرتهم على التعلم خاصة في البداية أين يتعلق الآن بتعلم الأصوات. وانطلاقا من العنوان الموسوم بـ: "تعليمية اللغة العربية لغير الناطقين بها (الصوت، الصرف، النحو) دراسة في الصعوبات والحلول" سنحاول رصد أهم العقبات والمشاكل التي تواجه متعلم اللغة العربية للأجانب كما نحاول إيجاد حلول مناسبة لتجاوز هذه العقبات وعلاج أهم النقائص وتمكين المعلم والمتعلم من الحصول على نتائج أفضل وأحسن. Abstract: There are many issues of language learning, and among its core issues we find Teaching Arabic language for non-native speakers, and foreign Arabic learners face several obstacles, as during their study of the Arabic language they may make many mistakes, as a result of the overlap between languages and their inability to learn, especially in the beginning where it now relates to learning Sounds. Starting from the title marked: “Teaching Arabic to non-native speakers (sound, conjugation , grammar), a study of difficulties and solutions” we will try to monitor the most important obstacles and problems facing the Arabic language learner for foreigners as we try to find appropriate solutions to overcome these obstacles and address the most important deficiencies and empower the teacher and learner From getting better and better results.

الكلمات المفتاحية

تعليمية; اللغة العربية; الأصوات; الصعوبات; الحلول. ; educational; Arabic; sounds; difficulties; solutions