اللسانيات والترجمة
Volume 3, Numéro 1, Pages 142-156
2023-05-04

إيجابيات وسلبيات التعليم التقليدي والتعليم عن بعد في ظل جائحة كورونا، عينة من قسم اللغة العربية بجامعة الشلف .

الكاتب : العزري عيسى .

الملخص

التعليم أساس أسس المقومات الاجتماعية لحياة المجتمعات المعاصرة، ونجد التعليم التقليدي موجودا منذ بداية المنظومة، ومازال مستمرا حتى وقتنا الحاضر، ولا يمكن الاستغناء عنه بالكلية لما له من إيجابيات التي لا يمكن أن تتوفر في النظام البديل. كما يعد التعليم عن بعد من أهم استراتيجيات التعليم المعاصر الإلكتروني، وقد بدأ استخدامه في المؤسسات التربوية العالمية من القرن التاسع عشر، وكان يسمى أنذلك التعليم بالمراسلة. وفي هذه المرحلة التي عانى العالم بأسره جراء جائحة كورونا، أصبحت استمرارية التعليم أكثر تحديا للطلاب وهيئة التدريس والجامعات، وتعد هذه الجائحة تجربة حقيقية نحاول جميعا التكيف معها من أجل التواصل بين الطلاب وهيئة التدريس من أجل استمرارية العملية التعليمية. وتكمن الإشكالية في ما هي إيجابيات التعليم التقليدي وسلبياته؟ وما إيجابيات التعليم عن بعد وسلبياته؟ وما أثرهما على طلاب قسم اللغة العربية بجامعة الشلف؟ واعتماد الباحث على المنهج الوصفي التحليلي الملائم لدراسة الطريقة التقليدية وطريقة التعليم عن بعد، مع اعتماد عينة طلابية من قسم اللغة العربية بجامعة الشلف. Abstract: Education is the basis of the social foundations of the life of contemporary societies, and we find that traditional education has existed since the beginning of the system, and that it continues to the present day, and that one cannot s skip it entirely because of its positive aspects. Not found in the alternative system. Distance education is also one of the most important strategies of contemporary electronic education, and it started to be used in global educational institutions from the 19th century, and it was called teaching by mail. At this point when the whole world has suffered from the Corona pandemic, the continuity of education has become more difficult for students, teachers and universities, and this pandemic is a real experience that we are all trying to adapt to. in order to communicate between students and teachers for the continuity of the educational process. The problem is, what are the pros and cons of traditional education? What are the pros and cons of distance learning? What is their impact on the students of the Arabic language department of the University of Chlef? The researcher relied on the appropriate descriptive analytical approach to study the traditional method and the distance learning method, with the adoption of a sample of students from the Department of Arabic Language at the University of Chlef.

الكلمات المفتاحية

التعليم الحضوري ; التعليم عن بعد ; الإيجابيات والسلبيات