اللسانيات والترجمة
Volume 1, Numéro 1, Pages 20-30
2021-06-17

مفاهيم عامة لنظريات التعلّم ومناهج تعليم اللّغات

الكاتب : راضية بن عريبة . كمال الدين عطاء الله .

الملخص

التعليمية نسق تبليغي تواصلي ينبني على دعامتين، أولهما الممارسة الإجرائية للمهارة أي العمليّة التعليمية ذاتها والأخرى عمليّة التقويم التي يقوم بها المعلّم. ومنه فالرهان الحالي يبدأ من جدلية العلاقة بين التنظير والتطبيق باعتبار العملية التعليمية منهج ومنهجية هدفها غرس المعلومة سواء بالتلقين المباشر أو عبر مهارات أخرى تشترك جميعها في تحقيق جودة وكفاية تعلّمية. وعليه؛ فإن المناهج المعاصرة في التعليم عامة وتعليم اللغات خاصة تنتهج مسارات معرفية متعددة بغرض توجيه العملية التعلمية؛ وهو ما أبرز ظهور العديد من النظريات والمناهج لاسيما باستخدام المستجدات الفكرية واللسانية والتكنولوجية المتنوعة؛ وهو ما يحاول البحث التفصيل فيه للوقوف على أهم روافدهها وأهدافها ومدى تحقيقها لتعليمية حقيقية تتناسب مع متطلبات ورهانات العصر. Didactics is a communicative, informative format based on two pillars, the first of which is the procedural practice of the skill, that is, the educational process itself, and the other is the evaluation process carried out by the teacher. Hence, the current bet starts from the dialectic of the relationship between theorizing and application, considering the educational process as a method and methodology aimed at instilling information, whether through direct indoctrination or through other skills that all share in achieving quality and educational adequacy. and accordingly; Contemporary curricula in education in general and language teaching in particular pursue multiple cognitive paths for the purpose of directing the learning process; This highlighted the emergence of many theories and approaches, especially by using various intellectual, linguistic and technological developments. This is what the detailed research is trying to find out about its most important tributaries, its objectives, and the extent to which it achieves a real education commensurate with the requirements and stakes of the times.

الكلمات المفتاحية

تعليم؛ تعلّم؛ تعليمية؛ تعليم اللغات؛ نظريات التعلّم. education; Learn; didactics; language teaching; Learning theories.