مجلة الاقتصاد و التنمية البشرية
Volume 14, Numéro 2, Pages 181-190
2024-01-23

The Qatari Experience In Creative And Innovative Digital Tourism Marketing During The 2022 World Cup التجربة القطرية في التسويق السياحي الرقمي الابداعي والابتكاري خلال فعاليات كأس العالم 2022

Authors : Stambouli Asmaa . Zerrouki Taha El-amine .

Abstract

Abstract: This study aims to highlight the role of creativity and innovation in digital tourism marketing in the development and prosperity of the tourism sector, by studying and analyzing the experience of the State of Qatar, which has excelled in providing the best by applying the smart travel model to satisfy its visitors, it has been able to impose its customs and history on the entire world. The original Arab organization in organizing the 2022 World Cup events, and this was a distinctive tourism promotion for it by most countries of the world. Which made it the first pioneering country in the world of digital tourism in the Arab world. Keywords: Creativity and innovation, Digital tourism, Tourism marketing, Qatari experience Résumé : Cette étude vise à mettre en évidence le rôle de la créativité et de l'innovation dans le marketing touristique numérique dans le développement et la prospérité du secteur touristique, en étudiant et en analysant l'expérience de l'État du Qatar, qui a excellé à offrir le meilleur en appliquant le modèle de voyage intelligent. Pour satisfaire ses visiteurs et a su imposer au monde entier ses coutumes et son histoire arabes authentiques. En organisant les événements de la Coupe du monde 2022, cela a constitué pour elle une promotion touristique distinctive de la part de la plupart des pays du monde. Ce qui en a fait le premier pays pionnier en matière de tourisme numérique dans le monde arabe. Mots-clés : Créativité et innovation, e-Tourisme, Marketing touristique, Expérience Qatarienne ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى إبراز الدور الذي يلعبه الابداع والابتكار في التسويق السياحي الرقمي في تطور القطاع السياحي وازدهاره، من خلال دراسة وتحليل تجربة دولة قطر التي أبدعت في تقديم الأفضل من خلال تطبيق نموذج السفر الذكي لإرضاء زائريها، ولقد استطاعت أن تفرض على العالم بأسره عاداتها وتاريخها العربي الأصيل في تنظيم فعاليات كأس العالم 2022، فكان ذلك ترويجا سياحيا مميزا لها من قبل أغلب دول العالم؛ مما جعلها أول دولة رائدة في عالم السياحة الرقمية في الوطن العربي. الكلمات المفتاحية: السياحة الرقمية، الإبداع والابتكار، التسويق السياحي، التجربة القطرية

Keywords

Creativity and innovation ; Digital tourism ; tourism marketing ; Qatari experience