أبعــاد
Volume 5, Numéro 2, Pages 393-413
2018-12-31

الإستخدام العلاجي لتقنية التغذية الراجعة بالفيديو

الكاتب : شارف جميلة . بقال إسمة .

الملخص

تصف الباحثتان في هذهالدراسة تقنية التغذية الراجعة بالفيديو ودورها في التدريب و الممارسة في المجال الإرشادي و العلاجي باعتبارها تكنيك يقوم على عرض و مشاهدة الجلسة الإرشادية و العلاجية المعقودة بين المعالج و المتعالج أو بين المعالج و مجموعة من المتعالجين ( العلاج الجماعي) أثناء الجلسة و بعدها, و بهدف الوصول بالمتعالج إلى مستويات أعمق فيما يتصل بالوعي الذاتي و الجسدي, و التعبير الانفعالي و اللفظي و غير اللفظي ,من أجل تعديل هذه السلوكيات التي تسبب له الضيق و القلق للوصول به إلى حالة من التطابق و الانسجام بين الذات و الخبرة . كما تحدثتالباحثتان عن طرائق استخدامها في العلاج والإرشاد النفسي كالإعادة الحرة والتلقائية والمتسلسلة،مدللتان بالعديد من الدراسات والبحوث التي تؤكد فاعليتها في مواجهة المشكلات النفسية التي يعاني منها المرضى النفسيين،وكذلك الانتقادات الموجهة إليها وميزتها واستخداماتها في البحوث العربية مستقبلا. This study seeks to examine the role of video feedback technique in training and practice in the field of guidance, and therapy as a technique based on the presentation, and viewing of the guidance session held between the therapist and the patient, or between a group of therapists (group therapy), during the session and after words with the aim of reaching deeper levels in relation to self and physical awareness, emotional, verbal and non-verbal expression in order to modify those behaviors that cause him distress and anxiety so as to reach a state of compatibility and harmony between self and experience. Furthermore, the study has explored the methods of use in therapy and psychological guidance such as free, spontaneous and sequential repetition relying upon many studies that confirm their effectiveness in dealing with the psychological problems experienced by the mentally ill as well as the criticisms made against them, their advantages and their use in future Arab research.

الكلمات المفتاحية

Feedback technique psychotherapy – Therapist – Physical awareness – Emotional expression.