المدونة
Volume 10, Numéro 1, Pages 1583-1598
2023-05-10

الأوبرا بين التجنيس والتهجين :" دراسة في المفاهيم والمضامين "

الكاتب : بوزيان أحلام .

الملخص

الملخص: تعد الأوبرا جنسا فنيا وأدبيا هجينا، برزت ملامحه الأولى على يـــد جماعة الأصدقاء الفلورنسيين Camirata عام 1600 بقصر جيوفاني دي باردي بإيطاليا، حيث تكونت مـــن المغني كاشيني والموسيقار جاكوبو بيري والملحن إيميليو دي فارنيو والموسيقار فيونيست غاليلي، وقد جاءت نتيجة للحنين المفرط لأمجادهم الرومان، فعملوا على إحياء موروثهم الثقافي وبعث أساطيرهم وآدابهم من خلالها. ونظرا للنجاح الذي حققته الأوبرا في إيطاليا، ثـــم في فرنسا وفي انجلترا وباقي دول أوروبـا والعالم، سعيت للتطرق إلـى المفهوم والنشأة والتطور للإجابة على الإشكال التالي: ما هي سمات وخصائص هذا الجنس الهجين؟ Abstract: Opera is a hybrid artistic and literary genre, the first features of which emerged at the hands of a group of friends in the year 1600, the palace of Giovanni dei Bardi in Italy Florentines Camirata. It was formed by the Singer Cachini,the musician Jacopo Peri, the composer Emilio Di Farneau and the musician Fionest Galilei, it came as a result of excessive nostalgia for their glory of the Romans, so they worked to revive their cultural, heritage and reflect their legends and literature through it. In view of the success achieved by the opera in Italy, then in France, England and the rest of the European countries and the world, I sought to address is concept, origin and development in order to answer the following question : What are the features and charactriestics of this hybrid genre?

الكلمات المفتاحية

الأوبرا ; الجنس الأدبي ; الأدب المقارن ; الفن ; المسرح الغنائي ; Opera ; Literary Genre ; Comparative Literature ; Art ; Lyrical Theatre