مجلة القانون الدستوري والمؤسسات السياسية
Volume 7, Numéro 2, Pages 215-239
2024-02-27

إدارة الجودة الشاملة في التعليم العالي: تقييم الواقع والتحديات من وجهة نظر هيئة التدريس لبعض الجامعات الجزائرية Total Quality Management In Higher Education: Assessment Of The Current Situation And Challenges From The Perspective Of Faculty Members In Selected Algerian Universities

الكاتب : بن رحو سهام . Boumedien بومدين .

الملخص

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى رصد واقع تطبيق مبادئ إدارة الجودة الشاملة من وجهة نظر أساتذة التعليم العالي في بعض الجامعات الجزائرية، باعتبار مفهوم إدارة الجودة الشاملة أحد مفاهيم الإدارة الحديثة التي لقيت اهتماما واسعا في السنوات الأخيرة في مختلف القطاعات وخاصة قطاع التعليم العالي الذي أصبح يهتم بتكريس إستراتيجية رشيدة أطرافها الطلبة والأساتذة من نخبة المجتمع، وبالتالي رفع تحدي تحقيق التنمية المستدامةعلى مختلف الأصعدة، ولتحقيق أهداف هذه الدراسة تم تصميم استمارة الاستبيان وتوزيعها على عينة من الأساتذة الجامعين من مختلف الجامعات الجزائرية، وتم الاعتماد على برنامج التحليل الإحصائي النسخة 20 لعرض وتحليل نتائج الدراسة، والمتمثلة فيمايلي وجود ضعف في تطبيق وإدراك مبادئ إدارة الجودة الشاملة . Abstract: This study aims to assess the implementation of Total Quality Management (TQM) principles from the perspective of higher education professors in Algerian universities. Considering that the concept of Total Quality Management is one of the modern management concepts that has received significant attention in recent years across various sectors, particularly in higher education, which has become increasingly focused on establishing a good strategy that caters to the interests of both students and professors, who are considered elite members of society. Consequently, this study seeks to achieve sustainable development on various fronts. To achieve the objectives of this study, a questionnaire was designed and distributed to a sample of university professors from different Algerian universities. Statistical analysis was conducted using version 20 of the statistical analysis software to present and analyze the study's results, which are summarized as follows :There is a weakness in the application and perception of Total Quality Management principles.

الكلمات المفتاحية

University; Total Quality management ; Development. ; الجامعة ; ادارة الجودة الشاملة ; التنمية