أبوليوس
Volume 9, Numéro 2, Pages 247-262
2022-07-31

المعايير النّصية لروبيرت دي بوجراند: قراءة نظرية في ضوء اللسانيات النصية العربية الحديثة Criteria Text By Robert De Beaugrande: A Reading In The Light Of Contemporary Arabic Textual Linguistics

الكاتب : هبيرة عز الدين .

الملخص

ملخص البحث: يهدف هذا المقال إلى إبراز دور النظريات اللسانية في معالجة النصوص واهتمامها بها ، وبيان مدى قصور الجملة ،التي وجب تجاوزها، فكان للمدرسة الأنجلو أمريكية فضل السبق في ذلك، ممثلة في روبيرت دي بوجراند، الذي قدّم نظرية متكاملة في لسانيات النص، فاقترح سبعة معايير تجعل من النص نصّا، أو تفقده نصيته إذا ما غاب عنصر منها، كما يسعى هذا المقال إلى تقديم قراءة نصية عربية للمعايير السّبعة التي جاء بها روبيرت دي بوجراند . Abstract: The theories which are interested in the study of the text are manifold, and they treat the sentence in an incomplete way which must be surpassed. The Anglo-American school is the first school by Robert De BEAUGRANDE is the first school that has had this favor, the latter presented a complete theory in textual linguistics and he proposed seven criteria which make the text a text or else the lose its textuality in the absence of one of these criteria, this article tries to present an Arabic textual study for its seven criteria presented by Robert De BEAUGRANDE through the answer on the following problem: What is the notion of textuality from a contemporary Arabic linguistic point of view, and the role of the seven criteria?

الكلمات المفتاحية

لسانيات النص ; المعايير السبعة ; روبيرت دي بوجراند ; اللسانيات العربية ; Textual linguistics ; seven criteria ; Robert De Beaugrande ; Arabic linguistics