مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع
Volume 7, Numéro 3, Pages 190-203
2023-09-30

فعالية برنامج تدريبي لتنمية مهارة القراءة الجهرية لدى معلمي الأطفال المعاقين بصريا

الكاتب : بن الصديق مداني . دبابي بوبكر .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى تنمية مهارة القراءة الجهرية لدى معلمي الأطفال المعاقين بصريا بتدريبهم على برنامج أُعِّد لذلك. لبلوغ أهداف الدراسة تم استخدام المنهج التجريبي ذو تصميم المجموعة الواحدة، حيث بلغت عينة الدراسة(12) معلما يعملون بمدرسة الأطفال المعاقين بصريا بمدينة الأغواط، تم اختيارهم بطريقة الحصر الشامل في الفصل الثاني من العام الدراسي: 2019 /2020. بعد إجراء القياس القبلي بملاحظة أداء المجموعة التجريبية في مهارة القراءة الجهرية، ثم تقديم البرنامج التدريبي، وبعد إجراء القياس البعدي، تم التوصل إلى النتيجة التالية: - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي الدرجات في القياس القبلي والقياس البعدي في مهارة القراءة الجهرية عند المستوى(0.01) لصالح القياس البعدي. Abstract : This study aimed to develop Oral reading skill for teachers of visually impaired children by training them on a program prepared for this purpose. to achieve the objectives of the study, the experimental method with the one group-design was used. The study was conducted on a sample of twelve(12) teachers working at the school of visually impaired children in laghouat city; they were selected in a comprehensive inventory, in the second season of the school year: 2019/2020. A pre-measurement has been completed by observing the performance of the experimental group with the specific instructional skill, then providing the training program; and after conducting the post measurement. The Results show the following: - There are significant statistical differences between the average scores of pre-measurement and post-measurement for Oral reading skill at the level of 0.01 in favor of post-measurement.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية : برنامج تدريبي؛ مهارة القراءة الجهرية؛ معلم الأطفال المعاقين بصريا. ; Keywords: training Program; Oral reading skill; teachers of visually impaired children.