تطوير
Volume 9, Numéro 2, Pages 77-96
2022-12-30

حاجات معلمي الأطفال المعاقين بصريا إلى مهارات تقويم التدريس

الكاتب : بن الصديق مداني .

الملخص

ملخص: تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على حاجات معلمي الأطفال المعاقين بصريا إلى مهارات تقويم التدريس، ومعرفة مدى علاقة هذه الحاجات بمتغير الجنس ومتغير القدرة البصرية(مبصر، ضعيف بصر، كفيف)، ولتحقيق أهداف الدراسة، قمنا بإعداد استمارة وتوزيعها على عينة قدرت بـ(102) معلما للأطفال ذوي الإعاقة البصرية، موزعين على(07) ولايات جزائرية وهي(الأغواط، باتنة، بسكرة، الجزائر، قسنطينة، برج بوعريريج، وادي سوف). أظهرت نتائج الدراسة إلى وجود مهارات تقويم التدريس لدى معلمي الأطفال المعاقين بصريا بدرجة منخفضة، كما توصلت الدراسة إلى أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في حاجات معلمي الأطفال المعاقين بصريا لمهارات تقويم التدريس تعزى لمتغير الجنس ومتغير القدرة البصرية (مبصر، ضعيف البصر، كفيف). الكلمات المفتاحية: حاجات؛ معلمي الأطفال المعاقين بصريا؛ مهارات تقويم التدريس. Abstract: This study aims to identifying the visually impaired children teachers’ needs for Teaching assessment skills, and knowing the extent to which their needs for these skills is related to gender and visual ability variables (sighted, partially sighted and blind). The researchers had prepared a questionnaire of teachers’ needs for Teaching assessment skills, and then they distributed to a sample of (102) dispatching on 7 willayas of Algeria (Laghouat, Batna, Biskra, Algeries, Constantine, Bordj Bou Arreridj, El-Oued). The results of the study show that there are low capabilities of Teaching assessment skills among teachers of the questionnaire; It was also found that there were no statistically significant differences in the needs for Teaching assessment skills due to gender variable and visual ability variable (sighted, partially sighted and blind). Keywords : needs; visually impaired children teachers; Teaching assessment skills.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: حاجات؛ معلمي الأطفال المعاقين بصريا؛ مهارات تقويم التدريس. ; Keywords : needs; visually impaired children teachers; Teaching assessment skills.