المنتقى للبحوث والدراسات
Volume 4, Numéro 1, Pages 69-100
2023-09-04

التربية والتعليم في الاسلام ابن سحنون والغزالي انموذجا

الكاتب : سامي جودة الزيدي أ . د .

الملخص

الملخص : يهتم البحث في اظهار اهمية التربية والتعليم في الاسلام والكيفية التي سعى اليها المسلمون في تهذيب سلوك الابناء والحث على تعليمهم القرآن والسنة والعلوم التي ترتبط بتقويم السلوك . وقد اخذ البحث فقيهين من فقهاء المسلمين عينة للدراسة وهما ابن سحنون المالكي وهو من شمال افريقيا ، والغزالي المشرقي ، وقد تابع البحث اهم الآراء الفقهية والتربوية في تربية النشئ وتعليمهم . وقد تبين ان المسلمين لم يتهاونوا في مسألة التربية ، والحث على تعديل السلوك لبناء جيل صحيح المنشأ غير سقيم الافعال ، ولهذا شدد الفقهاء على البدء في تعليم القرآن وعلوم الدين . The research is concerned with showing the importance of education in Islam and how Muslims sought to discipline the behavior of their children and urge them to teach them the Qur’an, the Sunnah and the sciences that are related to correcting behavior. The research took two Muslim jurists as a sample for the study, namely Ibn Sahnun al-Maliki, who is from North Africa, and al-Ghazali al-Mashreqi, and the research followed the most important jurisprudential and educational opinions in raising and teaching young people. It has been shown that Muslims have not been negligent in the issue of education, and urging to modify behavior to build a generation of healthy origin that is not sick of actions, and for this reason the jurists emphasized the beginning of teaching the Qur’an and religious sciences.

الكلمات المفتاحية

التربية ; التعليم ; سحن ; ن ; الغزالي