التواصلية
Volume 4, Numéro 4, Pages 9-30
2018-10-25

التربية والتعليم في المؤلفات المغاربية الإسلامية "آداب المعلمين" لمحمد بن سحنون أنموذجا Education In The Books Of The Islamic Maghreb Bin Sahnoun’s « Teacher’s Manners » As A Sample Study

الكاتب : عزيزة بوغرارة .

الملخص

الملخص: ظلت التربية والتعليم ولا تزال محورا مهما وأساسيا في ثقافة الشعوب على مر العصور، فقد أسهم العلماء والفلاسفة والباحثون منذ أفلاطون حتى يومنا هذا بوضع النظريات، التي مازالت تتطور إلى يومنا هذا، ومازالت موضع اهتمام المفكرين والمصلحين؛ وذلك لضرورتها في بناء وتوجيه الأفراد، وصياغتهم صياغة اجتماعية منضبطة وملتزمة، إلا أنه وبالرغم من توحدهم في الاهتمام والوضع إلا أنهم يختلفون في الأسس والمبادئ والطرق والمناهج المتبعة في توجيه الأفراد. ونهدف من خلال هذه الورقة البحثية إلى استخلاص أهم المبادئ النظرية للتربية والتعليم من التراث المغاربي، من خلال أحد مؤلفات المدرسة المغاربية الإسلامية، بهدف وضع نظرية إسلامية مغاربية في التربية والتعليم للاستفادة منها في تطوير وتحسين التربية والتعليم، في البلاد المغاربية عامة والجزائر خاصة، وصبغها بالصبغة الشرعية الإسلامية. Abstract: Education has been and remains an important and fundamental topic in the life of people throughout the ages. Scientists, philosophers and researchers have contributed, since Plato to these days, to the development of theories because of their necessity in building and guiding individuals, and formulating them socially. These theories share the same objectives but differ in the foundations, principles, methods and approaches used in guiding individuals. In this research paper, we aim to extract the most important theoretical principles of education from the Maghreb heritage, through one of the writings of the Maghreb Islamic school, in order to develop a Maghreb Islamic theory in education to benefit from it in the development and improvement of education, in the Maghreb countries in general and Algeria in particular.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: التربية، التعليم، ابن سحنون، آداب المعلم، آداب المتعلم. _education, Ibn sahnoun, teacher manners, learner manners_