حوليات الآداب واللغات
Volume 11, Numéro 1, Pages 52-62
2023-07-29

الكتابات النّحوية في المدوّنات الأندلسية من الإتّباع إلى الإبداع

الكاتب : محمد زهار .

الملخص

تحاول هذه الورقة تسليط الضوء على الجهود الفكرية،و المنهجية، لعلماء الأندلس في مجال الدرس النحوي في إطار التعريف بتاريخه وتقويمه بداية من دراسة اللغة،وقراءة النصوص إلى التأليف الذي كانت سمته الأساس رواية الشعر، وتلقين القواعد وتدريب اللسان على الفصاحة وحسن البيان واكتساب الملكة اللسانية والاحتراز من الوقوع في الخطأ،و الوقوف على مقاصد الدلالة غاية كل ذلك تيسير القواعد وتلخيص التراث في منظومات نحوية،وقد سجّلت كتب التراجم العديد من الشخصيات الأندلسية التي كان لها الفضل في إرساء مذهب نحوي نافس مدارس المشرق مع الإشارة إلى النضج المنهجي العلمي من التقليد إلى التجديد و الإبداع. The present research that tries to shed light on the intellectual efforts of the scholars of Andalusia in the field of grammar lesson, comes in the context of the presentation of the history of research and evaluation of grammar from the study of the language, the reading and the comprehension of the texts until the writing characterized mainly by the recitation of the poetry, the teaching of the rules of the eloquence and the rhetoric, the acquisition of the language competence, the determination of the objectives of semantics, the synthesis of linguistics heritage in grammar poems. Several biographical books have cited Andalusian personalities who had the merit of putting in place the rules of a grammar doctrine that competed with schools in the East. It should be noted that the methodological maturity of the scientific process of Andalusian scholars has largely surpassed the efforts of Eastern language

الكلمات المفتاحية

_ –التجديد. –الملكة اللسانية. –الدرس -التعليمية. ; مذهب نحويّ-.التيسير ; Doctrine -Imitation -Innovation -Language Skills -rammar Lesson didactics