مجلة نماء للإقتصاد والتجارة
Volume 7, Numéro 1, Pages 347-363
2023-06-30

Appraisal Of Algerian Educational Indicators Towards Social Programs -an Analytical Study During The Period (2000-2010) - تقييم السياسات الاجتماعية من خلال المؤشرات التعليمية في الجزائر -دراسة تحليلية للفترة (2000- 2010)-

Authors : Kharkhar Mohamed . Mokhtari Faycal .

Abstract

Abstract: Through an extensive theoretical presentation of both social policies and educational indicators, in addition to a detailed examination of educational indicators in Algeria from 2000 to 2010 using the method of ready-made data analysis, this study seeks to determine the relationship between educational indicators and social policy. The correlation between cost and value is eventually determined by the use of data through statistical records and official reports produced by economic, governmental, and educational entities in Algeria, alongside this method of evaluation through social indicators. For successful social policies and an effective educational system, it is necessary to understand the link between resource consumption and indicator outcomes from 2000 to 2010. ملخص:تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين المؤشرات التعليمية والسياسة الاجتماعية من خلال عرض نظري شامل لكل من السياسات الاجتماعية والمؤشرات التعليمية ،وتحليل المؤشرات التعليمية في الجزائر من سنة 2000 والى سنة 2010 باستخدام طريقة تحليل البيانات الجاهزة وهي: تتمثل في استخدام البيانات التي توفرها السجلات الإحصائية والتقارير الرسمية الصادرة عن المؤسسات الاقتصادية ،الحكومية والتعليمية في الجزائر، وهذا النهج من التقييم من خلال المؤشرات الاجتماعية يؤدي في النهاية إلى تحديد العلاقة بين التكلفة والعائد، ومعرفة العلاقة بين استخدام الموارد ونتائج المؤشرات من سنة 2000 والى غاية سنة 2010 لتطوير السياسات الاجتماعية ونظام التعليم للوصول تحقيق تنمية شاملة ومستدامة.

Keywords

Keywords: Social Policy; Education Indicators; Development of educational indicators. الكلمات المفتاحية : سياسة اجتماعية، مؤشرات تعليمية، تطور المؤشرات التعليمية.