مجلة الاجتهاد للدراسات القانونية والاقتصادية
Volume 10, Numéro 2, Pages 560-584

اثر السياسة النقدية على مؤشرات الاستقرار الاقتصادي بالجزائر دراسة تحليلية للفترة 2000-2019 The Impact Of Monetary Policy On Indicators Of Economic Stability In Algeria, An Analytical Study For The Period 2000-2019

الكاتب : لهشمي عبد الكامل . حطاب موراد .

الملخص

الملخص: تهدف هذه الورقة البحثية إلى تبيين الأثر الذي تحدثه السياسة النقدية على مؤشرات الاستقرار الاقتصادي، والمتمثلة في النمو الاقتصادي، والتضخم، والبطالة في الجزائر وهذا خلال الفترة الممتدة من 2000 إلى 2019، باعتبار أن السياسة النقدية الركيزة المعتمد عليها بالدرجة الأولى في نجاح اقتصاديات الدول إلى جانب السياسات الأخرى لذا أضحى من الضروري على الجزائر رسم سياسة نقدية محكمة تتبناها السلطة النقدية، والمتمثلة في البنك المركزي حيث تسعى جاهدة إلى تحقيق الأهداف المسطرة باستخدام أدوات تمكنها من ضبط المعروض النقدي والتحكم فيه لتحقيق الاستقرار الاقتصادي الذي يعد من أهم أهدافها. وقد تم الاعتماد على المنهج الوصفي لوصف متغيرات الدراسة، بالإضافة للمنهج التحليلي من أجل تحليل الجداول والإحصائيات لغرض توضيح الأثر، وقد خلصت هذه الدراسة إلى أن للسياسة النقدية الجزائرية دور كبير في التأثير على مؤشرات الاستقرار الاقتصادي. Abstract: This research paper aims to show the impact of monetary policy on indicators of economic stability, represented by economic growth, inflation, and unemployment in Algeria, and this during the period from 2000 to 2019, given that monetary policy is the main pillar on which the success of the countries' economies In addition to other policies, it has become necessary for Algeria to draw a tight monetary policy that is adopted by the monetary authority, represented by the Central Bank, as it strives to achieve the established goals by using tools that enable it to control and control the money supply to achieve economic stability, which is one of its most important goals. The descriptive approach was relied upon to describe the study variables and the analytical method for analyzing tables and statistics to clarify the impact. This study concluded that the Algerian monetary policy has a great role in influencing the indicators of economic stability.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: السياسة النقدية، الاستقرار الاقتصادي، النمو الاقتصادي، التضخم، البطالة، التوازن الخارجي. ; Keywords: monetary policy, economic stability, economic growth, inflation, unemployment.