المداد
Volume 13, Numéro 1, Pages 73-83
2023-07-04

الخطاب الدرامي الثوري الجزائري بين تكريس الهوية الوطنية وجمالية التشكيل اللغوي دراسة تطبيقية في مسرحية "مأساة جميلة"

الكاتب : بغدادي يوسف .

الملخص

The wealth of the Algerian theatrical works, especially the reactive with the revolution, is due to the excitement of the events of Al-Fateh revolution from November, the heroism of its people and the martyrdom of its Mujahideen, so we can highlight the eloquence of the theatrical text by following the most important revolutionary theatrical works that reflected the position of the theatrical people and showed their perspective through the good use of the word. The strength of the structures. This article also aims at discussing the revolutionary theater, as the concept of revolution is varied and different from the different context and purposes of its use. But in political use, it refers to a people's political or military movement or both in order to change a bad situation, and hence the way of revolution" is to reject the existing reality and seek to develop it for the better. Moreover, the levels of relation between art and revolution are intertwined and intertwined, and may precede art, including theater. The revolution paves the way for it, instigates it and seeks to create it, i.e. to show its eloquence, as the effectiveness of the playwright or, rather, the effectiveness of the playwright. Key words: Revolutionary theater, esthetics, identity, art, dimensions Resume: La richesse des œuvres théâtrales algériennes, en particulier la réactive avec la révolution, est due à l’excitation des événements de la révolution d’Al-Fateh de novembre, l’héroïsme de son peuple et le martyre de ses moudjahidines, nous pouvons ainsi mettre en évidence l’éloquence du texte théâtral en suivant les œuvres théâtrales révolutionnaires les plus importantes qui reflètent la position du peuple théâtral et qui montrent leur perspective à travers la bonne utilisation du mot. La force des structures. Cet article vise également à discuter du théâtre révolutionnaire, car le concept de révolution est varié et différent du contexte et des buts différents de son utilisation. Mais dans l’usage politique, il se réfère à un mouvement politique ou militaire du peuple ou les deux afin de changer une mauvaise situation, et donc la mots clés : théâtre révolutionnaire, esthétique, identité, art, dimensions الملخص : إن غزارة الأعمال المسرحية الجزائرية وخصوصا المتفاعلة مع الثورة ترجع إلى الانفعال بأحداث ثورة الفاتح من نوفمبر وبطولة شعبها وفدائية مجاهديه،وعليه يمكن أن نبرز بلاغة النص المسرحي من خلال ما يلي أهم الأعمال المسرحية الثورية التي عكست موقف المسرحيين وبينت وجهت نظرهم من خلال حسن استعمال الكلمة، وقوة التراكيب. كما يبتغي هذا المقال البحث في المسرح الثوري،فمفهوم الثورة يتعدد ويتباين بتباين سياقه وغايات استعماله، ولكنه في الاستعمال السياسي يشير إلى قيام شعب بحركة سياسة أو عسكرية أو هما معا من اجل تغيير وضع راهن سيء،ومن هنا فإن أسلوب الثورة" هو رفض الواقع القائم والسعي إلى تنويره نحو الأحسن. كما أن مستويات العلاقة بين الفن والثورة متداخلة ومتشابكة، فقد يسبق الفن، ومنه المسرح، الثورة فيمهد لها الطريق ويحرض عليها ويسعى إلى خلقها أي إلى ظهور بلاغتها،فكما تظهر فاعلية بلاغة النص المسرحي أو بالأحرى فاعلية الكلمة. وعليه ما مدى فاعلية الخطاب المسرحي في تكريس قيم الهوية الوطنية؟، وكيف تتمظهر جماليات العناصر المسرحية في المسرح الثوري من خلال مسرحية مأساة جميلة؟ ما قيمة الصراع المسرحي وما مدى انعكاسه على المتلقي؟

الكلمات المفتاحية

المسرح الثوري ; الجمالية ; الهوية ; الفن ; الابعاد