الحوار الفكري
Volume 16, Numéro 1, Pages 23-33
2023-06-30

خلايا الاصغاء والمتابعة النفسية والتربوية ودورها في الحد من العنف بمؤسسات التعليم الثانوي

الكاتب : داودي خيرة . غفاري نبيلة .

الملخص

في إطار الإصلاحات التربوية التي شهدتها المنظومة التربوية في السنوات الأخيرة ومن اجل القضاء على المظاهر السلبية والمشكلات السلوكية التي ما فتئت تعصف بالمدرسة الجزائرية نتيجة التغيرات المختلفة والمتسارعة ما ولد جملة من السلوكيات غير المرغوب فيها، كالعنف فالمدرسة تعتبر الملاذ الآمن للطفل بعد الأسرة والتي يتلقى بها معارفه ويصقل فيها شخصيته، إلا أنها شهدت هي الأخرى تفشي العنف بمختلف مظاهره اللفظي والجسدي بين التلاميذ بعضهم بعضا وبين التلاميذ والقائمين على المدرسة والتعليم، فالإحصائيات تشير إلى أن هناك تناميا رهيبا في الظاهرة عملت الوصاية على ايجاد آليات للحد من هاته الظاهرة السلبية من خلال إنشاء خلايا خاصة بالإصغاء والمتابعة للتلاميذ والتي حدد دورها في الإصغاء والمتابعة للتلميذ وفتح فضاء للحوار والإصغاء لمشكلات التلاميذ والبحث في اسبابها بغية التشخيص والعلاج لهذا المشكل. Within the framework of the educational reforms that the educational system has witnessed in recent years and in order to eliminate the negative manifestations and behavioral problems that have been afflicting the Algerian school as a result of the various and rapid changes of what was born in a sentence Among the undesirable behaviors, such as violence in all its forms, the school is the safe haven for the child after the family in which he receives his knowledge and refines his personality, but it has also witnessed the spread of violence in its various verbal and physical manifestations between the students each other and between the students. The students and those in charge of the school and education. Statistics indicate that there is a terrible growth in the phenomenon The guardianship has worked to find mechanisms to reduce this negative phenomenon through the establishment of special cells for listening and follow-up to students, which identified their role in listening and following up on the student and opening a space for dialogue and listening to the students’ problems and researching their causes in order to Diagnosis and treatment of this problem

الكلمات المفتاحية

خلية الإصغاء والمتابعة النفسية والتربوية ; الدور ; العنف ; التعليم الثانوي