مجلة الواحات للبحوث و الدراسات
Volume 13, Numéro 2, Pages 1-21
2020-12-17

اتجاهات المعلمين نحو دمج ذوي الاحتياجات الخاصة في المدارس الابتدائية - دراسة ميدانية بمدارس ولاية الجلفة

الكاتب : مرصالي حورية . داودي خيرة .

الملخص

ملخص هدفت هذه الدراسة إلى معرفة اتجاهات المعلمين نحو دمج الأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة في المدارس الابتدائية- دراسة ميدانية بولاية الجلفة-، وقد أستخدم المنهج الوصفي لتحقيق أغراض هذه الدراسة، وتم تطبيق مقياس الباحثين عبد الله النجار و مراد الجندي (2014)، بعد إخضاعه للصدق والثبات والتحكيم، تم اختيار العينة بالطريقة العشوائية تمثلت في 39 معلم ومعلمة، وقد خلصت الدراسة إلى النتائج الآتية: - توجد فروق دالة إحصائيا في اتجاهات معلمي المدارس الابتدائية نحو دمج ذوي الاحتياجات الخاصة. _ توجد فروق دالة إحصائيا في اتجاهات معلمي المدارس الابتدائية نحو دمج ذوي الاحتياجات الخاصة وفقا لمتغير الجنس. _ توجد فروق دالة إحصائيا في اتجاهات معلمي المدارس الابتدائية نحو دمج ذوي الاحتياجات الخاصة وفقا لمتغير وسنوات الخبرة. _ وفي ضوء ذلك أوصت الباحثتين بضرورة التأكيد على تكوين المعلمين وفق أساليب التعامل مع هذه الفئة، بالإضافة إلى توفير مدارس تتلائم مع فئة ذوي الاحتياجات الخاصة. This study aims at knowing the teachers’ trends towards integrating children with special needs at the primary schools -a field study at Eldgelfa state schools-. The descriptive method has been used for achieving the study objectives. The two researchers (2014) Abd Allah Ennajar and Mourad Eljoundi’s scale has been applied, after being subjected to validity, reliability, and arbitration. The sample has been chosen through the arbitrary method. The sample has been consisted in 39 male and female teachers. The study has been concluded with the following results: - There are differences in the statistical significance in the primary schools’teachers’ trends towards integrating children with special needs. - There are differences in the statistical significance in the primary schools’ teachers’ trends towards integrating children with special needsin accordancewith the gender variable. - There are differences in the statistical significance in the primary schools’ teachers’ trends towards integrating children with special needs in accordancewith the years of experiencevariable. On the light of the mentionedresults, the two researchers have recommended the necessity of emphasising the teachers’ formation in accordance with the methods of dealing with this category of children,In addition to the establishment of adequate schools for persons with special needs.

الكلمات المفتاحية

اتجاهات؛ معلمين؛ دمج أكاديمي؛ ذوي الاحتياجات الخاصة ; trends, teachers, academic integration, persons with special needs.