مجلة معهد العلوم الإقتصادية
Volume 26, Numéro 1, Pages 171-192
2023-06-18

تطوير نظام لوحات القيادة في مؤسسة نفطال لتسويق وتوزيع المنتجات البترولية- باستخدام منهجيةgimsi /dashboards System Development In Naftal Enterprise Of Petroleum Products Marketing And Distribution- Using The Gimsi Methodology

الكاتب : شايب الدور سلمى . قويدر الواحد عبدالله .

الملخص

حتى تتمكن المؤسسات الجزائرية من تطوير أدائها ومنها مؤسسة نفطال لتسويق وتوزيع المنتجات البترولية، عليها بتطوير مختلف أدوات التسيير التي يمكن الاعتماد عليها في ذلك، ولعل من بين أهم هذه الأدوات نجد نظام لوحات القيادة، والتي تنتمي إلى نظام معلومات التسيير الكلي إذ تساعد المؤسسة على توفير المعلومات الخاصة بمختلف نشاطاتها من خلال المؤشرات التي تحويها، بغية متابعتها وتوجيهها نحو تحقيق أهدافها، لذا وجب العمل على تطوير هذه الأداة وذلك من خلال تبني مقاربات ومداخل حديثة في تصميم نظام لوحات القيادة على غرار نموذج GIMSI المبني على مبدأ التعاونية والمشاركة في تحديد الأهداف واختيار وبناء مؤشرات الأداء باعتبارها جوهر نظام لوحات القيادة، وذلك من خلال التقيد الصارم بمنهجية ومراحل تصميم نظام لوحات القيادة وفق منهجية GIMSI . To enable Algerian enterprises to develop their performance, including Naftal enterprise of petroleum products marketing and distribution, they must develop various management tools upon that can be relied. Perhaps, one of the most important tools is dashboard systems, which is part of macro management information system as it assists the enterprise to provide information about its various activities through the indicators that they contain. In order to pursue and guide the enterprise towards achieving its objectives, this tool must therefore be developed by adopting recent approaches in the design of the dashboard system, modelled on GIMSI system based on the cooperative principle, involving staff in goals setting, selection and construction of performance indicators as the core of the dashboard system, by strictly adhering to the methodology and stages of designing the GIMSI system.

الكلمات المفتاحية

الأداء ; نظام لوحات القيادة ; منهجية GIMSI ; مؤشرات الأداء ; Performance ; Dashboards system ; GIMSI methodology ; Performance indicators